Hoe kan jij als venuemarketeer een toekomstige klant onbewust prikkelen? Ofwel;  zintuigenmarketing voor venuemarketeers. Voor mij is dit een belangrijke tool om invloeden als muziek, geur, beeld, tast en smaak toe te voegen aan de marketingmix. Je creëert extra waarde voor alle belevingselementen van jouw venue. In mijn vorige blog lees je waarom je ze allemaal moet betrekken bij je venue. Zintuigenmarketing kan namelijk de omzet van je venue flink laten stijgen. Creëer geen overkill dat werkt juist averechts. Voor jou als venuemarketeer is het de kunst om de juiste balans te vinden wat de toekomstige klant aankan en hoe de zintuigen maximaal geprikkeld worden. Gebruik dit in je marketing maar ook tijdens een evenement. Neem als leidraad in je resultaat de drie volgende punten aan;

–    Stijging van boekbereidheid: %
–    Stijging van verblijfsduur: %
–    Stijging van omzet: %

original

Een zoete smaak leidt tot een positieve stemming; bij een pittige smaak zijn mensen eerder geïrriteerd. Het vasthouden van een warme kop koffie zorgt voor ‘warmer’ gedrag ten opzichte van anderen. Het drinken van bubbels zorgt ervoor dat we sneller gaan lopen.

In mijn vorige blog ging ik in op geluid en geur.

Zien
Design is the fundamental soul of a human-made creation that ends up expressing itself in successive outer layers of the product or service’. Design is voor mij persoonlijk een enorme verslaving. Design is zo ontzettend belangrijk omdat het de transporteur is die de lading overbrengt naar de klant. Hierbij spelen uitingen/lagen van de venue een belangrijke rol (lees ook deel 1-2-3‚Van Venue naar Brand’) maar ook kleur. Kleur brengt een emotionele reactie teweeg bij de mens en kan zo de stemming van een persoon bepalen. Onderzoeken hebben aan het licht gebracht dat kleur vooral een invloed heeft op het aantrekkelijk vinden van zaken. Een groot deel van de marketeers spreekt enkel alleen deze zintuig aan. Dus grijp je kans en activeer de andere zintuigen!!

Voelen
Overal in je venue is sprake van aanraking. Voelen is een heel omvangrijk zintuig die wordt geassocieerd met temperatuur, trilling, verplaatsing, pijn, herinneringen, vriendschap en affectie.  Bijvoorbeeld: muziek (trillingen&herinneringen), airco in de zomer (temperatuur), is het eten warm of koud (temperatuur), zand op het buitendek (herinneringen). Als venuemarketeer liggen hier enorm veel kansen waarbij emotie en herinnering altijd gekoppeld moeten zijn aan je venue, zodat de klant of gast deze emotie weer kan herbeleven en de drang om jouw venue te boeken groter wordt.

Proeven
Smaak is een gevoel waarvan we weten hoe belangrijk het voor venues kan zijn. Bijna al onze zintuigen werken mee aan de positieve of negatieve beleving van smaak en zijn vaak gekoppeld aan cultuur, sociale omgeving en ervaring. Deze drie facetten komen vaak voor onder je eigen dak. Smaakbeleving speelt dus belangrijke rol in je marketingmix voor je venue zowel in je fotomarketing als productontwikkeling. En gezien de cateringbranche continue in beweging is, is een brainstormsessie met je cateraar of een exclusieve fotosessie helemaal zo gek nog niet. Bedenk samen met de cateraar de unieke smaakbeleving voor jouw venue.

Als venuemarketeer wil je graag continue het gedrag van je klanten peilen en aan de andere kant weet je ook dat die klant al een overvloed krijgt aan marketingprikkels.

Door dit circus aan prikkels zie je een enorme verschuiving naar zintuigenmarketing. Ga er niet zo maar in mee, maar maak bewuste een keuze om bij ieder zintuig 1 of 2 sterke punten te pakken. Test het uitvoerig bij bijvoorbeeld een klant, partner of achterneef. Je lokt hiermee een bepaalde emotie uit die wellicht wel zorgt voor het gewenste gedrag. Een bepaalde prikkel kan dus een gevoel creëren, een herinnering opwekken of een bepaald gedrag veroorzaken.

Succes!