Columbus had toch gelijk: de wereld is inderdaad plat! In ieder geval wel op IBTM, werelds grootste beurs voor de Meeting Industry die jaarlijks plaatvindt in het aangename Barcelona. Wat een toffe ‘vibe’ heeft deze beurs! Bijna alle landen van de wereld zijn hier vertegenwoordigt. Van Japan, Curacao, Canada tot aan Praag! Je kan het niet zo gek bedenken of de wereld ligt letterlijk aan je voeten als venue marketer. Mocht je ooit van plan zijn om de wereld te veroveren met jouw venue, dan maak ik je graag even wegwijs met deze blog.

Sinds ik de strategie heb ontwikkeld voor de internationale markt voor OCEANDIVA heeft deze beurs absoluut een plek gekregen binnen het bedrijf. Het is wel heel belangrijk om je weg erin te vinden, want er liggen heel veel kansen voor jou als venue marketer. Voor venues die internationaal gericht zijn, is dit absoluut ‘the place to be’. Vaak zijn dit hotels, congres & beurslocaties zoals de Rai en Beurs van Berlage, maar ook industriële venues of andere types venues zie je steeds meer op dit toneel verschijnen.  Zo was het enthousiaste team van de industriële venue Sugarcity voor de eerste keer aanwezig. Erg leuk om te zien hoe zij deze wereld willen veroveren met hun prachtige venue. Maar vanuit ‘all over de world’ zijn er venues aanwezig. Je wordt letterlijk overspoeld met nieuwe venues, maar ook hotspots en skybars vanuit de hele wereld komen naar Barcelona om de meetingplanners naar zich toe te trekken. Er gaan echt letterlijk miljarden om in deze beurs om een ontmoetingsplek te creëren tussen vraag en aanbod.

Vraagzijde van IBTM:
Associations
Professional Conference Organisers (PCO’s)
Agencies
Corporaties

Aanbodzijde van IBTM:
Convention bureaus
Destination Management Services (DMC’s)
Conference & Meeting Venues 🙂
Hotels
Travel Management Companies (TMC’s)
Airlines & Cruiselines

Nu je de vraag en aanbod weet, begrijp je nu ook dat de bezoeker (meetingplanner) namelijk eerst kiest voor een land, dan de stad en dan de venue. En dan vaak met meerdere landen, steden en venues tegelijk. Dit is de formule die je als venue marketer moet weten voordat je deze wereld binnenstapt. Je kan bijvoorbeeld adverteren op het niveau waar de landen zich promoten, maar dan mag je een aardige marketingpotje hebben. Aan de andere kant heb je weer weinig concurrentie dus heb je meer zichtbaarheid. Ga je op het niveau zitten van de steden, dan is de besteding minder, maar de concurrentie hoger. En dan heb ik het nog niet over de leadtime en waar in het proces jouw venue pas aan bod komt. Dit is weer afhankelijk het het type event, associatie etc. etc. Enfin. Het lijkt makkelijk, maar na 5 jaar gepionierd te habben als Columbus begrijp ik deze wereld pas echt goed en heb ik inmiddels een goed netwerk opgebouwd.

Ben je klaar voor de internationale markt en/of wil je meer business uit het buitenland halen, dan is een bezoek aan deze beurs of de soortgelijke beurs in Frankfurt genaamd IMEX zeker de moeite waard. Bezoek anders hier de website van Holland Marketing. Zij zijn de overkoepelde organisatie die Nederland wereldwijd promoot.

Een paar leuke voorbeelden hoe landen uitpakken op de beurs.

ibtm

En ik maar denken dat de Hollanders altijd uitpakken met hun knal vrolijke oranjegekte. Check deze standvisual van Zweden.

img_1523

Veel plezier met het veroveren van de wereld!

Bron: http://www.ibtmworld.com/