Gepassioneerde marketer en een eventfreak vanuit het hart gedreven. Hij was er vanaf het begin van Maessen Tenten bij. Het is een persoon die we graag zien op borrels en hij begrijpt de branche als geen andere. Zowel nationaal als internationaal zeer actief. Ik heb het hier over Roderick van den Hoek – Marketing & Sales – Maessen Tenten.

Wie is Roderick?
Ik ben 46 jaar en woonachtig in het heerlijke Noordwijk aan Zee. Samen met mijn 2 dochters Emma en Julia genieten wij het hele jaar door volop van het heerlijke strandleven. Daarnaast is koken een grote hobby en hou ik van het Bourgondische leven. Sporten doe ik het liefst 2 tot 3 keer per week om lichaam en geest in evenwicht te houden. Het geeft mij veel positieve energie en stimuleert mijn vastberadenheid als het gaat om de positionering van Maessen Tenten op de altijd in beweging zijnde markt.

Kort bedrijfsprofiel van Maessen Tenten:
Maessen Tenten is een jong en energiek bedrijf welke onderneemt op gevoel en gebruik maakt van de kansen die de markt te bieden heeft. Speelt in op de wensen van de klant in combinatie met de hedendaagse trends. Verder houden we regelmatig contact met onze klant en willen weten wat er bij hun leeft. Denken graag mee en adviseren waar nodig is. Onze slogan is dan ook niet voor niets: Maatwerk op locatie.

Wat was tot nu toe je mooiste actie in (venue) marketing waar je supertrots op bent, en wat heeft het je opgeleverd?
Ben nu 6 jaar werkzaam bij Maessen Tenten en ruim 5 jaar geleden kregen wij de mogelijkheid om de Uitmarkt Amsterdam naar ons toe te trekken. Om dit te kunnen realiseren was er een enorme investering voor nodig. Hier hebben wij maar heel even over na hoeven denken omdat wij ervan overtuigd waren dat deze kans een geweldige impuls zou geven voor het bedrijf. De jaren daarna hebben we onze potentiele klanten hiermee over de streep getrokken en gaven Maessen Tenten zo de kans om ons nog beter te presenteren en zichtbaarder op de markt te zetten.

Hoe zorg je dat Maessen Tenten onderscheidend blijft door middel van marketing?
Door het persoonlijk maken van de benadering en werkwijze naar onze klanten toe. De klant laten voelen dat zij speciaal zijn en de volle aandacht geven die er nodig is. Goed luisteren en kijken naar de markt, hoe deze zich beweegt. De één op één gespreken tijdens een netwerkborrel bijvoorbeeld. Het belangrijkste is toch wel je gevoel dan zijn werk te laten doen, en de tools die er zijn om (online) marketing toe te passen hierin meenemen en benutten.

Beste advies dat iemand jou ooit gegeven heeft?
Dicht bij jezelf blijven. Met andere woorden, praat en onderneem vanuit jezelf, de kennis die je in al die jaren hebt opgedaan vertalen en toepassen naar de situatie die zich op dat moment voordoet.

Waar ligt volgens jouw de toekomst van (venue) marketing?
Door de steeds groter wordende concurrentie binnen de venues is het des te belangrijker om de eenvoud van je venue uit te vergroten, te laten zien waar je goed in bent en waarom jouw venue zo speciaal is. Kortom, wek vertrouwen bij de klant. Je ziet ook dat de online marketing steeds belangrijker wordt, ik zie het bijvoorbeeld aan mijn eigen kinderen. Die kijken bijna geen t.v. meer maar halen alles van het internet zoals Youtube, Facebook en Netflix.

Welke reeds recente techniek of tool interesseert jou het meest?
De online video marketing is niet recent maar wij maken er bij Maessen Tenten sinds kort wel gebruik van, de reacties zijn ontzettend positief. Je ziet ook dat ons product veel meer tot zijn recht komt, zeker in de wereld van beleving en visualisatie die steeds belangrijker aan het worden is.

De grootste blunder ooit gemaakt? Die moet nog komen denk ik 😉

Stel, je krijgt de kans om een venue te lanceren in 3 maanden tijd. Hoe zou jij dat aanpakken?
Ik zou een duidelijk en strak verhaal waarin de beleving en visie overzichtelijk wordt weergegeven vertalen in een beleving, en zo via de diverse social mediakanalen en netwerk kenbaar maken. Daarnaast zou ik in de aanloop naar de dag van lancering met enige regelmaat het netwerk op de hoogte houden met bijvoorbeeld online video marketing waarin de beleving steeds meer daadwerkelijk gevisualiseerd zal worden.

Heb je één gouden tip voor andere (venue) marketers?
Dan wil ik toch de tip/ advies meegeven die ooit aan mij is gegeven en waarbij je altijd op terug kunt vallen: door dicht bij jezelf te blijven en vanuit je gevoel en ervaring te ondernemen en dit toe te passen naar de situatie die zich op dat moment voordoet zal je zien dat het vertrouwen bij de klant groeit.

Bedankt Roderick voor je inspiratie.
Ik zie jou op Best of Events 2017 in Dortmund.