We werken er iedere dag mee en elke keer als ik het zie en er mee werk, dan word ik er zelf een beetje trots op: de huisstijl. Het is meer dan alleen een transporteur van alle fysieke, mentale en spirituele venue energie. Als jouw venue is geladen, dan is jouw huistijl onwijs sterk. Het begint met de brand identity. Dus jouw visie(bestaansrecht), de missie(waar gaan we naartoe), de strategie( hoe gaan we er komen). Dit zijn  veel brainstorms met iedereen binnen de venue wat je dwingt een stap terug te doen, maar je bekijkt wel het groter plaatje. Daarna krijg je de visual identity. Dit zijn alle visuele elementen die de kern van het merk vormen. Zoals de naam of merknaam, logo, slogans, tone of voice, vormgeving, drukwerk, content etc etc. Het verschil tussen brand identity en visual identity is simpel: Brand is waarom en visual is een gegeven, de do’s en don’ts.  Begin er aan als je net nieuw bent, en als je het niet hebt. Het is namelijk jouw bestaanrecht.

Deze 5 stappen geven je in ieder geval een zetje in de goede richting.

  1. Wie zijn we?

    Wat zijn alle uiterlijke en innerlijke kenmerken van jouw venue? Het bevat waarden wat de venue is en in de toekomst zou willen zijn. Jouw hele venue ademt dit uit. En als je het goed doet dan haal je jouw identiteit terug in de hoofd van de doelgroep: imago
    2. De vertaling naar beeld.
    Wanneer je identiteit bekend is dan kan het ontwerpfase beginnen. Huisstijl bestaat uit een vijftal elementen namelijk het woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen.
    3. De lancering.
    Nu ga je het doorvertalen naar middelen. Dus je website, brochures, autorpark etc etc. Bewaak dit proces goed want dit is je kans om het in 1 keer goed door te voeren.
    4.Draagvlak.
    Niet geheel onbelangrijk. Hoe breng je het naar je medewerkers en hoe zorg je ervoor dat zij er ook mee werken. Vaak wordt dit gecombineerd met een (introductie)event waardoor de medewerkers de nieuwe identiteit sneller accepteren.
    5. Blijf doorontwikkelen.
    Bij 1 keer introductie ben je er niet. Je moet blijven vernieuwen, ook met jouw huisstijl. Betrek je medewerkers en klanten bij het proces zodat je er alleen maar sterker door wordt. Doe dit 1 keer per jaar, en dit brengt nieuwe inzichten.Doe je dit goed, dan blijf je ver weg van jouw concurrenten 🙂
    StijnBron: Frankwatching.