Ze noemt zichzelf op Twitter een ‘Krullebol’ en is zeer veerkrachtig in haar uitspraken. Ze barst van de energie en heeft een sterke visie over venue marketing.  Ik heb het hier over Nurah Abdulkadir, venue marketeer (uit het hart) van één van de vetste venues die Nederland heeft! Vertel Nurah..

Hoe omschrijf jij de Westergasfabriek?
De  Westergasfabriek is eigenlijk dorp waar heel veel verschillende werelden samenkomen.  In de oude fabrieksgebouwen zitten tientallen creatieve bedrijven:  er is horeca, een bioscoop, televisiestudio’s, een arcadehal, ruimte voor grote en kleine evenementen.. en dat allemaal middenin een prachtig park waar mensen kunnen ontspannen en recreëren. De Westergasfabriek is al die dingen, en dat maakt het ook zo een bijzondere plek.

The next web. Supervet & supertrots natuurlijk. Hoe heb je dit vertaald naar venue marketing?
Wij geloven sterk in het vertellen van ons verhaal door middel van de te gekke evenementen die er bij ons plaatsvinden 🙂 Vanuit die visie hebben we vorig jaar samen met The Next Web Conference een case ingediend voor een EuBeA (European Best of Events Award) voor Beste Congres 2016, en die hebben we gewonnen. Dat is natuurlijk iets om trots op te zijn. Het is best ongebruikelijk dat we als locatie dit hebben geïnitieerd, want het zijn logischerwijs vooral eventbureaus die cases indienen. Maar wij hebben dit samen met The Next Web gedaan omdat we juist evenementen willen showcasen die de kracht en uniciteit van onze locatie gebruiken in hun concept en de The Next Web is zo’n evenement. Zij passen bij  ons DNA en laten echt zien wat de potentie is van onze locatie. Zo’n award bevestigt dat, en dat is de beste reclame.
25.04.14 WGF The Next Web P-9794

Hoe zorg je dat de Westergasfabriek onderscheidend blijft?
Op basis van  onze kernwaarden zoeken we naar manieren om onszelf te blijven vernieuwen. In de eerste plaats door vernieuwende en spraakmakende evenementen en ondernemers aan te trekken,  en daarnaast in onze eigen bedrijfsvoering. Een goed voorbeeld daarvan is  onze ambitie om een volledig duurzaam park te zijn. Duurzaamheid is tegenwoordig natuurlijk bijna een randvoorwaarde voor je bedrijf, maar voor monumentale panden ligt hier echt nog een uitdaging vanwege alle restricties op de gebouwen, en ook in de eventbranche valt er op dit vlak nog een wereld te winnen. Wij willen daarin een voorloper zijn.  Zo hebben we hebben onder andere hard gewerkt aan het isoleren van de eventlocaties en het plaatsen van LED verlichting, en we hebben samen met The Waste Transformers een vergister op het terrein geplaatst die het organisch afval van alle vaste ondernemers omzet in energie. Volgend jaar opent er ook een volledig duurzaam hotel op het terrein. Die inzet wordt ook beloond, want we krijgen hierdoor steeds vaker mooie duurzame evenementen bij de Westergasfabriek.

Beste advies dat iemand jou ooit gegeven heeft?
Dat je moet durven om op je bek te gaan. Liever een fout maken dan altijd op safe spelen en achteraf spijt hebben dat je iets niet hebt gedaan. Ik vind dat zelf soms nog best lastig overigens, maar het is absoluut waar. Van fouten leer je, zonder fouten maken sta je een eigenlijk stil. Oh, en een advies dat ik mezelf altijd voor hou is om dicht bij jezelf te blijven, als persoon maar ook in waar je voor staat als bedrijf. Daar wordt zowel je werk als de organisatie een stuk beter van denk ik.

Waar ligt volgens jouw de toekomst van (venue) marketing?
Ik denk dat we in een tijd leven waar alles draait om beleving. Venues zullen zich dus zichzelf steeds meer moeten branden door middel van de beleving die zij hun klanten of bezoekers kunnen geven. Gewoon een mooie zaal of goede faciliteiten is vandaag de dag niet meer genoeg, je verkoopt een verhaal, een ervaring. Mensen willen zich met een merk  associëren en dus moet je goed weten waar je als organisatie voor staat en welk verhaal je vertelt.

Welke reeds recente techniek of tool interesseert jou het meest?
Ik moet bekennen dat ik geen voorloper ben op de laatste digitale tools. Ik vind het vooral de kunst voor venues om focus aan te brengen in welke tools bij je strategie passen. Zo zijn wij bijvoorbeeld al een tijd bezig om met VR 360 graden foto’s en video’s  om klanten te laten zien wat er mogelijk is. Dat is op zichzelf niet nieuw, maar de mogelijkheden van die techniek ontwikkelt zich razendsnel. We nemen de bril nu al een aantal jaar naar beurzen mee, en dat werk supergoed. Maar ook in onze eigen locaties is het een aanvulling. Als je in een lege Gashouder staat is het voor sommige mensen moeilijk voor te stellen wat je daar allemaal in kan. Als je in die Gashouder staat en met een VR bril 360 foto’s en videos kan laten zien van evenementen in die ruimte, dan kunnen ze het letterlijk veel beter voor zich zien. Die casco ruimte gaan dan leven.

16.04.16 WGF Denim Days Blueprint -3829

De grootste blunder ooit gemaakt?’
Dat vind ik lastig om te zeggen.. Ik heb ooit weleens een event mede-georganiseerd waar ik zelf qua concept al vanaf het begin niet helemaal achter stond en ik was uiteindelijk ook niet blij met het eindresultaat. Dat is niet leuk, maar ook dus typisch iets waar je van leert.

Stel, je krijgt de kans om een venue te lanceren in 3 maanden tijd. Hoe zou jij dat aanpakken?
Dan zou ik denk ik proberen om een heel sterk en PR- waardig event of merk binnen te halen en dat als kick off gebruiken. Een event met een goede buzz en veel publiciteit heeft een sterke aanzuigende werking.  En vaak willen dat soort events ook een onderscheidende locatie dus als de venue nieuw  is (en natuurlijk ook een beetje tof) en zijn de eerste die daar iets organiseren dan is het ook voor hun een voordeel.  Ik zou als venue volop op die publiciteit meeliften.

Home___Westergasfabriek

Heb je één gouden tip voor andere venue marketeers?
Ik  zie mezelf niet echt als ‘marketeer’ pur sang. Voor mij begint het met een sterk visie wie je bent en waar je voor staat als organisatie, en wat je onderscheidend maakt ten opzichte van de rest. Ik denk dat het belangrijk is dat je dat scherp voor ogen houdt in je hele bedrijfsvoering ,dus ook marketing. Mensen prikken snel door marketingtrucjes die niet passen bij  je merkidentiteit.

Onwijs bedankt voor je inspiratie Nurah 🙂