benchmarking’ voor Venue Marketeers is regelmatig jouw prestaties in marketing van jouw venue vergelijken met een andere venue. Het liefst eentje waarvan je weet dat jullie gelijkwaardig presteren. Denk aan andere type categorie venues. Bijvoorbeeld een historische venue met een industriële venue. De uitkomsten zijn meestal zeer verrassend en leuk. Maar waarom ‘Venue Benchmarking’ vroeg een goede vriend/marketeer. Het antwoord is simpel: nog beter, nog krachtiger. Het realiseren van een voorsprong op andere venues is een continue proces. Wie kijkt niet op een website van een andere venue om te kijken waar hun ‘call to emotion’ staat? Nieuwsgierigheid noem ik het. Niks mis mee :). Zou het dan niet geweldig zijn om te weten hoe een andere Venue Marketeer denkt zodat je hiervan kan leren en nog beter keuzes kunt maken? Je leert zoveel meer van elkaar. De trend ‘benchmarking’ is in de jaren 90 overgewaaid vanuit Amerika naar Europa. Marketing Managers, inkopers en zelfs productieleiders gingen massaal bij elkaar op bezoek om elkaar te vertellen hoe zij werken en welke methoden werden toegepast. En introduceerden deze kennis daarna in hun eigen organisatie.

Persoonlijk houd ik van kort en krachtig, dus waarom Venue Benchmarking:

  • Je krijgt een objectief beeld van je eigen positie in vergelijking met andere venues
  • Je kunt je interne en externe processen verbeteren
  • Hierdoor kan je weer realistische doelen vaststellen
  • Je kijkt minder naar jezelf
  • Betere inzichten in sterke en zwakkere punten
  • En het is leuk

‘Als je je tegenstander kent en je kent jezelf, hoef je niet bang te zijn voor het resultaat van honderd gevechten.’  aldus een Chinese generaal 500 voor Christus.

Venue Benchmarking is niet een eenmalig iets. Venue Benchmarking is, mits goed toegepast, een gestructureerd leerproces om eigen prestaties te verbeteren. Bovendien is het een continue proces. Dit vergt voor je venue enerzijds nogal wat inspanningen, maar het levert je anderzijds ook veel op in de vorm van een continue verbetering van je prestaties. Zowel offline als online. En met name op het online gedeelte ga ik me meer focussen de komende tijd. Hoe vergelijken we de online disciplines van venues met elkaar en wat voor resultaten komen daar uit? Mijn eerste voorzet is de Venue Visual Charts.

Venue Visual Charts
Zowel nationale en internationale content- of locatiesites beoordeel ik altijd aan de hand van visual charts. Dagelijks ontvang ik belletjes vanuit de hele wereld, en zeker vanuit de drie landen waarin ik actief ben. Om elke site goed te kunnen boordelen is de Venue Visual Charts voor mij een hulpmiddel om mede te bepalen of de site wel of niet visueel sterk is. Als je als Venue Marketeer je doelgroep door en door kent, dan is er niks mooier om zelf op die stoel te zitten en dezelfde weg bewandelt als die van jouw potentiële klant. Het aanbod is groot, zeker internationaal, maar zo ontzettend verschillend. Door alle sites naast elkaar te leggen en te vergelijken, krijg je een perfect beeld van de sterke en zwakke kanten. En hier kan je als Venue Marketeer op inspelen door heel precies je content te bepalen. Enfin; gebruik de Venue Visual Chart om andere venues te boordelen op hun visueel sterk en zwakke punten.

visualchart1

Pak 7 verschillende of identieke venues en ga ermee aan de slag. Mocht je er niet uit komen, laat het me weten dan brainstormen we er over. Neem tevens alle tijd en zie dit niet als even gluren bij de buren, maar als een proces om van elkaar te leren en ook zelf sterker te worden. Dit gaat je zeker iets opleveren.

Veel visueel plezier als Venue Marketeer.

Wordt vervolgd, Stijn