Ze is altijd op zoek naar nieuwe kansen om Madurodam ‘groots’ op de Nederlands ‘Evenementenkaart’ te zetten. Ze kan netwerken als geen ander, begrijpt heel goed wat venue marketing inhoudt en stuurt nog steeds (heel cool) ‘ouderswets’ kaartjes per post omdat ze weet dat het werkt. Wat is nou het geheim achter sales & venue marketeer Evalien Timmers? Hoog tijd om haar eens te interviewen.

Vertel, wie is Evalien?
Ik ben opgegroeid op een boerderij in een klein dorpje in Brabant en via Londen, Den Haag, Nice, Durban in Den Haag beland. Na de Hoge Hotelschool was ik een van de weinigen die ook echt de hotellerie in ging. Daar heb ik de eerste kneepjes van het vak geleerd van Sales & Marketing voor een gastvrijheidsproduct. Naast veel commerciële inspanningen wil ik ook altijd iets meer kunnen betekenen voor ‘de wereld’. Zo deed ik vrijwilligerswerk in en voor projecten in Afrika en werkte ik een paar jaar voor Jantje Beton. In mijn huidige functie bij Madurodam komt alles samen. Madurodam schenkt al haar opbrengsten via het Madurodam Kinderfonds aan goede doelen voor kinderen, jaarlijks tussen de 600.000 en 700.000 euro. Sinds de oprichting doneerde Madurodam inmiddels bijna 33 miljoen euro aan goede doelen die kinderen helpen zelfvertrouwen, empathie en een beetje heldenmoed te ontwikkelen.

AVEQ061213_0010HR_jpg

Iedereen kent natuurlijk Madurodam, maar vertel toch iets over het ‘ontstaan’ van deze prachtige locatie?
Madurodam is in 1952 opgericht als levende herinnering aan oorlogsheld George Maduro én als fondsenwerver voor het goede doel. We willen met ons park bezoekers en gasten inspireren met grote verhalen over Nederland. Via miniaturen, doe-dingen en indoor attracties ontdekken bezoekers van de grootste publiekstrekker van Den Haag waar een klein land groot in is. Madurodam vertelt in die zin de waargebeurde verhalen over Hollandse helden en hoogtepunten, veelal verhalen over vrijheidsdrang en daadkracht.

In 1996 kreeg Madurodam een nieuw entreegebouw. In het ontwerp waren voor het eerst ook ook zalen voor evenementen opgenomen. Zes zalen in totaal. Deze zalen zijn geschikt voor congressen tot 300 personen en feesten tot 1.200 personen. Sinds 2014 zijn daar vier zalen bijgekomen, die stuk voor stuk gekoppeld zijn aan onze indoor attracties. Sinds juni van dit jaar kunnen onze gasten bijvoorbeeld ook gebruik maken van twee ruimtes in Nieuw Amsterdam, onze nieuwe attractie over de Nederlandse roots van New York. Uiteraard volledig in het decor van het Nieuw Amsterdam uit de 17e eeuw.

Welke kernwaarden claimt Madurodam en hoe uit zich dit in jullie marketing?
Intern, onder het personeel: Verbondenheid, Ambitie en Optimisme. Op deze kernwaarden wordt al gelet bij de selectie van het personeel, op ieder functieniveau. Als je dit niet in je hebt is er geen match met Madurodam. Deze kernwaarden komen overigens ook tot uiting in de samenwerking met onze opdrachtgevers, met mooie evenementen met een goede ‘vibe’ als resultaat.

In het park: vrijheidsdrang en daadkracht. Twee kernwaarden die kenmerken zijn voor de Nederlandse mentaliteit. Toen, nu en waarschijnlijk ook in de toekomst. Door de diversiteit aan en beschikbaarheid van grote verhalen in ons park in de vorm van miniaturen, maquettes, gebieden of doe-dingen, kunnen we bovendien bijna altijd een link maken tussen de klant en het park. Dat maakt het organiseren van een evenement in Madurodam vaak extra krachtig. Dit is pure maatwerk-marketing. 

Hoe belangrijk is marketing de laatste jaren geworden voor Madurodam?
Het park heeft een naamsbekendheid van 98% in Nederland, maar helaas niet als evenementenlocatie. Marketing is dus essentieel om op dit front zichtbaar te worden. Daarnaast is altijd de ‘marketing wet’ van kracht: als je niet in the picture bent, verdwijn je van het netvlies. Ik verwacht dat marketing altijd nodig blijft, ook in economisch betere tijden.

Datamarketing is tegenwoordig hot! Met welk systeem werken jullie en hoe gaan jullie om met data?
We gebruiken Google Analytics om te kijken welke kanalen interessant zijn voor traffic naar de site en andere webanalyses. In het park gebruiken we Starred om gasttevredenheid te meten. Recentelijk hebben we een nieuw gasttevredenhied monitoringssysteem geïntroduceerd, waarin we ook voor Events feedback gaan vragen. Onze afdeling vraagt klanten bovendien altijd om een review achter te laten op Meetingreview.

We zien je al jaren meedraaien in de Eventbranche. Wat is jouw grootste overwinning in marketing geweest?
Ik wilde heel graag een keer een groot relatie evenement organiseren, om de eventmanager te laten ervaren hoe fantastisch een evenement bij Madurodam is. Wat veel mensen vergeten is dat ze niet alleen een toplocatie bij ons huren, maar dat ze uiteraard ook het park zelf tot hun beschikking hebben. Ik hoopte op zo’n 400 relaties met aanhang, maar we hebben de aanmeldingen moeten stoppen bij 800 gasten. Het was een fantastische avond en er wordt nog altijd heel veel over gesproken. Zie onder: 

Madurodam Relatie evenement from Madurodam on Vimeo.

Waar ligt volgens jouw de toekomst van venue marketing?
Online is de toekomst, maar dan wel zo persoonlijk mogelijk. Deze ontwikkeling zorgt er wel voor dat offline van je laten horen, steeds ludieker wordt. Zo sturen wij dit jaar na de zomervakantie onze relaties onder de noemer ‘Back to (social) work!’ een kaartje, lekker ouderwets per post. Dat valt op. Niets blijft daarnaast beter werken dan de eventmanager op je locatie uit te nodigen en hem of haar zelf de juiste ervaring, gevoel en impressie te geven. Het inzetten van de technologie door bijvoorbeeld met VR brillen op door de zalen te lopen, kan deze ervaring wel versterken. 

Wat staat er dit jaar verder op de marketingplanning?
In de eerste plaats de on- en offline promotie voor eindejaarsfeesten in Madurodam. En natuurlijk het maken van plannen voor 2018. Madurodam zelf zal de komende jaren continue en volop in ontwikkeling zijn. Begin juli kregen we toestemming van de Haagse Gemeenteraad om met 0,7 hectare uit te mogen breiden. Dat betekent dat er op termijn ook meer overdekte paviljoens en indoor attracties in Madurodam bij komen, die we uiteraard ook voor evenementen kunnen inzetten.

Madurodam_Events___Organiseer_het_groots_in_Madurodam

Geloof jij dat over 10 jaar men Madurodam alleen nog maar online kan boeken voor een event?
Hoe we geboekt worden over 10 jaar, daar durf ik geen uitspraak over te doen. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat zelfs online wellicht achterhaald is over 10 jaar. Wie weet is neuromarketing dan al zo ver, dat je aan een bijzondere locatie in Den Haag denkt en de beschikbaarheid en mogelijkheden bij Madurodam al binnen krijgt. Anderzijds verwacht ik wel dat de locatiebezoeken altijd zullen blijven. Alleen dan voel, proef en ervaar je echt of de locatie bij je past, waarbij de klik met de Event Managers van de locaties ook altijd zwaar blijft wegen. De evenementenbranche is in die zin mensenwerk: dat was al zo de afgelopen 10 jaar, en daar zal de komende 10 jaar ook geen verandering in gekomen.

Heb je één (kleine) tip voor andere (venue) marketeers?
Ga altijd op zoek naar de link tussen jou(w) en de opdracht(gever). Deze is er vaker dan je denkt, dus zoek en benut deze kans!

Thanx Evalien voor je inspiratie. Tot snel!

Link naar Madurodam