In mijn blog over venue senses had ik het over de zintuigen proeven, ruiken, zien, voelen, maar nog niet over horen. En tijdens mijn het tofste dag van het jaar, jawel…. ik heb het over The Next Web Conference, op het prachtige Westergasfabriek in Amsterdam, heb ik me eens flink laten inspireren over het zoekgedrag van de toekomst.  The battle, vrouwelijk of mannelijk, groot of klein, tussen Siri, Alexa en Google is begonnen. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het wel heel serieus!

Ze noemen het ook wel de Voice Search Functie. Je zoekt dus met je stem in plaats van de browser te openen en ‘bijzondere evenementenlocaties Amsterdam’ in te toetsen op google en helemaal suf zoeken naar een evenementenlocatie. Nu roept de opdrachtgever heel simpel: “Alexa, zoek voor mij 3 bijzondere evenementenlocaties in Amsterdam waar ik gratis kan parkeren en cateringsvrij is.” En nog geen 2 seconden later springt er op haar scherm 3 evenementenlocaties. Siri, Alexa en Google zijn de bekendste. Het zou mij niet verbazen dat de zakelijke opdrachtgever deze al op hun bureau heeft staan?

60% van de zoekopdrachten van google is afkomstig van een mobiel apparaat. Maar liefst 20% hiervan zijn afkomstig van Google Voice Search. Moeten wij ons als venue marketeer hier iets mee doen? Eerlijk..JA!. Siri, Google en Alexa worden steeds meer onderdeel van het zoekgedrag van de zakelijk opdrachtgever. We namelijk altijd op zoek naar tools/apps en technieken om weer eens 3 minuten extra van ons dag te besparen. Het algoritme van Google veranderd omdat Voice Search de content anders indexeert. Eerder zou een zakelijke opdrachtgever ‘bijzondere evenementenlocaties amsterdam’ intoetsen in Google. Nu spreekt ze in “ik zoek een bijzondere evenementenlocatie in Amsterdam met een industriële uitstraling, waar je gratis kan parkeren en cateringsvrij is.” Dit noemen ze in Google Adwords termen ook wel: Long tail zoekwoorden.

Je kan je als locatie op drie manieren voorbereiden op Google Voice Search.

  1. Door je mobiele website compleet door jouw marketingbureau te laten optimaliseren en beginnen met gebruik maken van microdata (snappen zij wel :)).
  2. Branding. Hoe? Simpel. Branding is datgene wat andere over jouw locatie vertellen als jij niet dezelfde ruimte zit. Zorg dat je een alternatief bedenkt voor het woord ‘evenementenlocatie’ waar iedere locatie al honderden euros aan Google Advertisment uitgeeft.
  3. Creëer een apparaat net als Siri, Google en Alexa. Dan sta je namelijk boven de Apps en alle andere zoekmachines. Een lange en kostbare weg, maar wie weet hoe creatief je bent.

Zet hem op!
Stijn