Terwijl de opening van de Midden Nederland Hallen nog helder op ons netvlies staat, opent de Teka Groep  in November alweer een nieuwe locatie: Het Amsterdome  Het mag wel duidelijk zijn dat zij echt investeren in de kracht van inspirerende locaties. Maar wat is nou hun geheim qua marketingstrategie, wat zijn de uitdagingen en geloven zij überhaupt nog in offline marketing? Frank Berg, gepassioneerde Marketing Manager bij de Teka Groep (vetste job ever) vertelt enthousiast over zijn strategie.

Hoi Frank. Dit wordt een waanzinnige nieuwe locatie in Amsterdam. Vertel, wat waren jouw eerste 3 punten op jouw to do lijst?

Hey Stijn, waanzinnig is het zeker! Mijn eerste actiepunten? Ik ben eerst de archieven in gedoken. Uiteraard kende ik het Amsterdome al, maar zeker nog niet alle ins en outs. Er valt zo veel over de locatie te vinden en te vertellen; wist je bijvoorbeeld dat dit de eerste zogenoemde geodetische koepel koepelconstructie zonder steunpilaren- in Europa was en lange tijd de grootste ter wereld. Architectonisch een hoogtepunt dus! Daarna heb ik een locatiebezoek gedaan. Ik wilde weten waar het precies kwam te staan, ook wilde ik horen van de bouwers welke eerste stappen zij gingen ondernemen. Vervolgens ben ik gaan nadenken over de positionering en de kansen in de markt, waarna ik een campagne-/projectplan ben gaan uitschrijven.

Hoe zet jij online marketing effectief in voor deze campagne?

Allereerst denk ik dat het verhaal van het Amsterdome uniek is. Het wordt de eerste circulaire evenementenlocatie van Nederland! Zoals gezegd, er is veel te vertellen: over de historie, de architectuur, de maatregelen die wij treffen om circulair te ‘zijn’, maar natuurlijk ook de functie en flexibiliteit van de locatie zelf. In de koepel worden tenslotte evenementen georganiseerd. De strategie is om de inhoud, het verhaal en de koepel zowel online als offline goed weg te zetten. Voor online geldt dat we zijn vertrokken bij de website: www.hetaviodome.nl. Daar kun je de bouw live volgen, we merken dat onze achterban dat ook doet. Vervolgens hebben we mooie content geschreven waarmee we onze kanalen én die van onze partners kunnen vullen, ook zetten we die in om pers te benaderen. En uiteraard kopen we ook betaalde promotie in, dit doen we via Google Ads, social en display.

Ga je ook offline? (zo ja, hoe ga je offline inzetten?)

Uiteraard. Ik denk nog steeds dat de combi het beste werkt. Wel ben ik selectief, dus hier ligt minder focus. We gaan enkel nog voor grote media of vakmedia en plaatsen geen platte advertenties meer. Als we offline inkopen, willen we redactionele inhoud i.c.m. mooi beeld van de locatie. Beeld spreekt de lezer aan, draagt bij aan de branding van de locatie, en de inhoud is noodzakelijk om mensen aangehaakt te houden en verdieping te geven.

Wat is tot nu toe jouw grootste uitdaging?

Energieverdeling . Naast het Amsterdome  heeft de Teka Groep nog 16 andere prachtige locaties, zoals De Rijtuigenloods en de Midden Nederland Hallen. Ik zeg dit met een smiley, omdat het eigenlijk vooral heel leuk is dat er zoveel uitdaging ligt. Elke locatie verdient zijn eigen aanpak, de verdeling in aandacht is hierin soms zoeken. Je kunt wellicht begrijpen dat iedereen nu extra enthousiast is over het Aviodome, het is aan mij om sturing te geven en ook de andere locaties te blijven ondersteunen. Gelukkig zitten we hier met 4 marketeers die ieder zijn/haar eigen expertise heeft. Met dit team maken we mooie stappen!

Teka Groep heeft een tijdje terug de Midden Nederland Hallen gelanceerd. Is jouw strategie deze keer anders? (Zo ja, en waarom?)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik net na de opening van de Midden Nederland Hallen ben ingestapt. Als ik terugkijk zie ik wel dat enkele aspecten net iets anders ingestoken zijn. Enerzijds komt dat doordat de locaties enorm verschillen: de Midden Nederland Hallen is een nieuw complex en uniek door zijn grootte, flexibiliteit, innovatieve duurzame aspecten en bereikbaarheid. Dat is een ander verhaal danhet Amsterdome die herbouwd wordt van materialen die een tweede leven krijgen. Anderzijds komt dit ook wel doordat er op andere wijze marketing bedreven is. Dit zit hem vooral in keuzes wb. de inkoop van promotie en verdeling online/offline en de doelgroep waar je je met de media op richt.

2018_06_02_Aviodome_123_b_jpg

Het openen van een nieuwe locaties is voor veel marketeers een eer om te doen. Wat vindt jij het leukste om te doen in je job?

Een eer is het zeker, en uitdagend om de verwachtingen waar te maken. Vanuit mijn rol als manager van de marketingafdeling vind ik het tof om met een team doelgericht bezig te zijn, plannen te maken, resultaat te boeken en mensen te enthousiasmeren over het project. Collega’s om je heen die net zo enthousiast zijn over het project is essentieel om goed te presteren, en dat we daarmee extern mensen kunnen bereiken die geïnteresseerd raken in de evenementenlocatie is een resultaat waar ik energie van krijg!

Hoe zijn de reacties tot nu toe? 

Er zijn al veel stukken over de herbouw gepubliceerd, wat dat betreft krijgt de locatie al veel publiciteit. Vooral het duurzame aspect krijgt veel aandacht, zowel pers als  evenementenorganisatoren zijn enorm benieuwd hoe wij ons als eerste circulaire evenementenlocatie in de markt zetten. De reacties zijn positief.

In november opent het Amsterdome en de eerste evenementen zijn nu al geboekt. Tof he?

Thanx Frank. Je bouwt de spanning goed op :). We kijken uit naar de opening.
Keep us posted!

Groeten, Stijn