Wat zij doet is misschien wel een droom voor veel venue marketeers, namelijk het vermarkten van maar liefst drie locaties. Een persoon met een bijzonder verhaal want ze maakt na 22 jaar een comeback. Hoe sterk moet een merk zijn om iemand na 22 jaar weer aan boord te halen? Dit overkwam Lorette Laumans van Aristo. Tijd voor een interview over haar persoonlijk verhaal en natuurlijk haar visie over Venue Marketing. 

Hi Lorette! 22 jaar geleden was je ook werkzaam voor Aristo. Kan je ons vertellen wat er qua marketing zoveel veranderd is?
Toen Aristo mij vroeg om na 22 jaar terug te komen als marketing manager, twijfelde ik wel even. Zou het genoeg uitdaging geven omdat ik vroeger zowat hetzelfde werk al deed?  Ik wilde echt iets nieuws hebben waarin ik me kon vastbijten en waar ik uiteraard volledig geloof in had.

Tijdens een flinke wandeling in het bos vroeg ik me af: “Wat gebeurt er eigenlijk nu precies bij Aristo?” Natuurlijk faciliteert Aristo goed. Perfecte zalen met daglicht, goede akoestiek, meubilair, apparatuur en prima catering en service. De locaties zijn perfect bereikbaar met openbaar vervoer en met de auto. De opgebouwde relaties in alle jaren zijn heel waardevol en men blijft trouw komen. Ze zijn meegegaan in het Green Key beleid en hebben al jaren het gouden certificaat. Maar dat biedt iedere, zichzelf respecterende, venue wel aan.

“Welk werkwoord hoort nu bij Aristo dat we kunnen gaan ‘claimen’, wat iets extra’s brengt?”
Iedereen die bij Aristo komt, en om de gasten draait het echt, komt om een vergadering, conferentie, training, cursus, workshop bij te wonen.  Ook flexwerkers vinden steeds meer de weg naar Aristo. Eigenlijk wordt iedereen weer een dagje wijzer bij Aristo. Dus kunnen we dit claimen: “Wijzer worden, dat doe je bij Aristo!” Hoe vaker je komt, hoe wijzer je wordt. Aristo ontzorgt zodat de gast zich volledig kan focussen op de inhoud van de dag. We zouden een community kunnen oprichten voor zowel de boekers als bezoekers. Dan kunnen we loyaliteitsprogramma’s aanbieden, bezoekers laten inchecken zodat het aantal bezoeken een ‘wijzer-waarde’ heeft. Boekers belonen met aantal boekingen en in de wijzer-shop producten, training of coaching aanbieden; allemaal gericht op het ‘wijzer worden’. Voor boekers kunnen we het natuurlijk nog gemakkelijker makendoor boekingen zelf te beheren en zichtbaarheid te tonen. (uitleg: wijzigingen doorgeven is ook zelf beheren namelijk), direct beschikbaarheid te tonen, wijzigingen doorgeven, etc. Als bezoekers inchecken zou het interessant kunnen zijn om te zien wie er nog meer in huis is. Wellicht valt er te netwerken? We zouden zelf events kunnen organiseren, allemaal gericht op ‘wijzer worden’.

In dat concept geloofde ik en zei dan ook “ja” tegen de baan bij Aristo.

Aristo bewegwijzering monitor

 Medio mei ben ik begonnen. Aristo Amsterdam werd volledig verbouwd naar een sfeervol, eigentijds interieur Een perfecte tijd voor een nieuwe huisstijl en logo. Alles moest aangepast worden: de wayfinding in huis, de website, de fotografie, social media, de lichtreclames, kleding, enz. Niets is zo leuk voor een marketing manager om dit mogelijk te maken! Daarnaast bestaat Aristo dit jaar 35 jaar. Een ideale gelegenheid om de relaties eens goed in de watten te leggen en te bedanken dat we dit, samen met hen, mogelijk hebben gemaakt. We vierden dit feestje uiteraard in het nieuwe Aristo Amsterdam met super leuk entertainment en een heerlijk walking dinner. Alle gasten mochten bovendien een prachtig geschenk uitkiezen in de speciaal ingerichte giftshop. Ik viel dus met ‘mijn kont in de boter’, want ook deze gelegenheid kon ik volledig organiseren.

Ik hoefde me dus helemaal niet druk te maken over voldoende uitdaging! 🙂

“Wat is er nu zo veranderd t.o.v. 22 jaar geleden?”
Te veel om op te noemen. Als je na al die jaren terugkomt, dan zie je eigenlijk heel goed wat er afgelopen twee decennia gebeurd is.

Alles heeft te maken met de opkomst van het internet. Als je bovenaan in de telefoongids stond bij de rubrieken én in de vergaderaccommodatiegids (de bijbel onder de boekers in die tijd), dan kwam de handel wel. Vroeger ging het dus veel meer om persoonlijk contact en sales. Nu kan iedereen die een ruimte heeft al gaan verhuren en dit op internet aanbieden. Door het internet moet je als bedrijf heel veel aan marketing/communicatie doen. Je moet aanwezig zijn op alle platforms waarop de potentiële bezoeker zich begeeft en kan zoeken. De consument wil NU de informatie krijgen en niet wachten. Degene die antwoord geeft, maakt de meeste kans op de deal. Je website moet dus hoog komen in de zoekmachines. Je beschikbaarheid moet zichtbaar zijn en vervolgens je tarieven. De klantreis is heel belangrijk. De beleving moet goed zijn van begin tot het eind en het moet kloppen. Op Social Media moet je goed aanwezig zijn en dagelijks een keer voorbijkomen, zodat je ‘top op mind’ blijft bij je doelgroep. Als organisatie moet je bovendien aan veel meer regels voldoen. Denk aan de AVG, MVO ondernemen, Recyclen.. ik noem er maar een paar.  Kortom: het internet biedt ons veel gemak, maar als organisatie veel werk!

Of offline gebied doen we niet veel. We staan wel op de Management Support beurs, maar aan advertising in printmedia, radio/tv besteden we geen euro’s. Ik geloof erin dat we met de duizenden bezoekers die we wekelijks ontvangen ook een heel groot bereik hebben. Dit contact kunnen we met behulp van de gratis community ‘ Aristo Connect ‘ nog verbeteren. Ook de locaties liggen op A-locaties naast stations. Dus ook meer reclame maken op de panden staat op mijn lijstje.

“Wat zijn de kernwaarden van Aristo?”
Aristo zorgt dat we onderscheidend zijn door onze kernwaarden van het begin van de klantreis tot het einde te bieden. Zowel voor boekers, bezoekers en collega’s.

Deze kernwaarden zijn:

  1. Gastvrijheid -> wij ontzorgen volledig zodat de gast zich volledig kan focussen op de inhoud van de dag
  2. Vooruitgang -> wij staan open voor nieuwe ideeën, wensen en behoeften en ontwikkelen vanuit gast, markt en organisatie en handelen daarna
  3. Verantwoordelijkheid -> wij zijn ons continu bewust van ons eigen gedrag en handelen en willen ons blijven ontwikkelen waarmee we successen vergroten
  4. Communicatie -> op een oprechte, transparante manier feitelijke informatie halen, delen en terugkoppelen op een gelijkwaardige, respectvolle en rechtstreekse manier
  5. Samenwerken -> met plezier en oprechtheid elkaar aanvullen, aanspreken, versterken, ondersteunen en helpen ontwikkelen, zodat we samen werkend de wensen van onze gasten vervullen
  6. Proactief ->We tonen liefde voor het vak en pakken aan wat er voor handen komt. We denken vooraf met de klanten en gasten mee.

Aristo kitchen

“Mijn grootste uitdaging is invulling te geven aan de ontwikkeling van de community.”
Daar komt ICT bij kijken. Denk aan koppeling met het reserveringssysteem door zelf reserveringen te beheren. Inchecken op locatie en deze koppelen aan een loyaliteitsprogramma. Uit ervaring weet ik dat dit de lastigste trajecten zijn omdat ik geen technische kennis beheers en ICT’ers moet uitleggen wat de bedoeling is. En in de tussentijd moet je iedereen tevreden houden… dat is een uitdaging.

“Hoe ziet de toekomst van Aristo eruit?”
Als de community ‘Aristo Connect’ staat als een huis, dan kunnen we vragen aan de deelnemers wat zij graag willen. Misschien meerdere locaties? Een boekings-service? Eigen events?

We zullen onze ideeën voorleggen, maar de markt bepaalt uiteraard.

Lorette, onwijs bedankt voor je inspiratie.

Click here