Je lanceert een campagne op Greatervenues. Je overweegt jouw propositie te gaan laden onder de leden van de Genootschap van Eventmanagers. Of je staat op het punt een spiksplinternieuwe locatie te lanceren. Hoe weet jij of dit aanvragen, bezoekers of überhaupt traffic genereert? Hoe weet jij of ze gebruik gaan maken van jouw evenementenlocatie? Hoe weet jij of ze terug komen? En hoe weet jij of ze dit aanbevelen bij anderen potentiële opdrachtgevers? Het antwoord: Investeer vroeg in je gebruikers.

Pijn voor vele locaties
Een notitieboekje vol pijnpunten! Met bijna 50 te gekke locaties op mijn zogenaamde ‘trainingsteller’ heb ik een notitieboekje vol gekrabbeld met pijnpunten en problemen waar evenementenlocaties in Nederland tegenaan lopen. En stipt op nummer 1 is content marketing. En dan heb ik het niet zozeer over het maken van content, want die maken ze wel. Het gaat meer om wat je er mee mogelijk maakt als locatie. Door dingen mogelijk te maken, komt jouw locatie tot leven en blijft deze hangen in de hoofd van de zakelijke opdrachtgever. Dit is een compleet andere mindset en hier haken veel locaties dan ook af. Geen tijd en geen expertise zijn de pijnpunten. Het tweede grote probleem is de samenwerking tussen sales & marketing. Sterker nog: deze werken nauwelijks samen. Hierdoor wordt te weinig geprofiteerd van de uitwisseling van kennis van zowel marketeers als verkopers. Zo fout, als je het mij vraagt, en waarschijnlijk zullen er velen dat met me eens zijn. Want: samen bereik je meer dan alleen. Marketing en Sales beschikken beiden over specifieke kennis van de eindgebruikers. Dit is waar het om draait bij Venue User Experience: De gebruikerservaring van jouw locatie.

Begin bij de gebruikerservaring en werk dan terug naar technologie, een nieuwe website of een artikel. De motief van de gebruiker is jouw Venue User Experience.

Waarom Venue User Experience:
Venue User Experience verwijst naar alle interacties die de gast kan hebben met jouw locatie. Aandacht geven aan de gast in plaats van de ruimtes en de zakelijke opdrachtgevers betekent fundamenteel investeren in jouw toegevoegde waarde als locatie. De zakelijke opdrachtgever bouwt alleen een brug tussen de gast en jouw locatie. Je kan met beide succesvol zijn, maar de focus op de gast is jouw succes vanuit de kern. Wat zijn de motieven, de emoties en de prikkels van de gast. Dit spreekt misschien voor zich, maar als een gast een slechte ervaring hebben met jouw locatie, heeft de opdrachtgever wellicht een slechte job geleverd. Dit is niet alleen slecht omdat je een gebruiker kwijt bent maar ook omdat de opdrachtgever waarschijnlijk overstapt naar één van je concurrenten 🙂

Maximaliseer waarde, niet de output!
Veel locaties hebben nog geen goede waardepropositie. Het zijn meer beschrijving van specificaties, opsommingen van mogelijkheden, niet concreet, niet controleerbaar en daarmee ook niet geloofwaardig. Wat is dan wel een goede waardepropositie? Goede waardeproposities gaan over concrete en toetsbare resultaten. Aantoonbare succesverhalen maken je geloofwaardig in de ogen van de gast en zakelijke opdrachtgever. En met een goed waardepropositie krijg je een Return on Investment. Of dit nou kwantitatieve of kwalitatieve doelstellingen zijn. Met andere woorden, alles wat je in het product/jouw locatie investeert zal een meetbare waarde voor jouw venue  genereren.

Hierbij een aantal tips:

  • Hoofdregel is: Zorg dat je dicht op je gast zit als je iets ontwikkeld.
  • Begin klein en verlies nooit jouw (toegevoegde) waarde uit het oog.
  • Analyseer. Werkt het? Betrek je gast of zakelijke opdrachtgever erbij.
  • Implementeer, test het en leer hiervan middels onderzoeken.venuemarketing

Wist je dat de slagingskans van kleine projecten 3 keer hoger ligt dan de grote projecten? Waarom een website in 1 keer lanceren, en niet eerst testen bij jouw gebruikers. Wat je ook doet in venuemarketing, stel de volgende drie vragen centraal in alles wat je doet.

  1. Hoe maak ik de de gast succesvol op het event?
  2. Hoe zorg ik ervoor dat de zakelijke opdrachtgever zijn/haar doel(en) behaalt.
  3. Hoe geef ik de gast en de zakelijke opdrachtgever een prettig gevoel op onze locatie.

Eventagencies doen namelijk niet anders. Sterker nog, dit is hun bestaansrecht!
Binnenkort meer 🙂

Click here