Deel 1 van ‘Van Venue naar Brand’.

‘Bedrijven die design inzetten hebben een 20% hogere winstgevendheid’ en ‘Verkoop geen koffer maar de reis‘  wordt er getweet tijdens #mend13. Het Marketing & Design Congres geïnitieerd door Marketingtribune.nl.

Instrumentale benadering
Die eerste tweet daar kan ik me nog wel in inleven, maar bij die tweede gaan er van alle kanten belletjes rinkelen. Een paar jaar terug, toen ik met regelmaat op zoek ging naar venues, merkte ik vaak op dat websites sterk naar voren proberen te brengen wat ze doen en wat ze kunnen’. Deze manier van profileren noem je binnen de merkbeleving ook wel een instrumentele benadering.

Content zoals ‘boek nu voor een onvergetelijke avond’ of ‘wij zijn de perfecte locatie voor uw personeelsfeest’ worden vaak ingezet voor de call to action en het liefst in een knallende kleur.

Hoe verkoop je als venue nu eigenlijk een ‘reis’?
Terugkomend op de uitspraak ‘Verkoop geen koffer, maar de reis’; deze benadering zou je kunnen omschrijven als ‘de koffer’. Als venue probeer je hiermee iets te claimen wat de gast eigenlijk pas achteraf kan waarnemen. In feite wil je als venuemarketeer toch datgene wat je achteraf wilt claimen vooraf uitstralen en overbrengen? Venues hebben namelijk een functie voor de gasten, maar voor de optimale merkbeleving is het belangrijk om te weten hoe je als venue een reis verkoopt, los van wat een venue doet en kan doen voor de gast. Maar hoe verkoop je nu eigenlijk een reis?

Van-VENUE-naar-BRAND-pagina-4-van-28

Je beste amigo is je imago!
Voor de uitstraling van de venue is het van belang te kijken naar de klant. Hoe reageert iemand op jouw venue? Zelf heb ik me bij de positionering van OCEANDIVA goed verdiept in hoe mensen reageren op hun omgeving. Kun je als venue inspelen op de manier waarop mensen de venue waarnemen? Ik geloof van wel; het vormt zelfs je bestaansrecht. Jouw venue heeft een bepaalde lading, wat associaties oproept bij de klant.

Het geheim?
De ideale mix van design en energie! Als je venue geladen is, zul je deze energie ook overbrengen aan de klant. En een mooi design is slechts de transporteur die de lading overbrengt aan de klant waarbij alle uitingen van de venue een belangrijke rol spelen! Van de medewerkers, de service, de brochure, de bedrijfsauto’s, het meubilair, tot de techniek en de website. Jouw venue, dat ben jij! In deel twee van mijn blog leg ik uit welke energiestromingen er zijn en hoe je ze kunt toepassen op jouw venue.