We gaan al richting het online boeken van venues, maar er is nog iets waar je als venue marketeer rekening mee moet houden: de opkomst van social messaging ofwel chatbox als zakelijke contactmiddel voor je klanten. De meeste van ons kennen Whatsapp en Facebook messenger. Grote jongens zoals skype, Facebook en bookings.com testen er op groot schaal al mee. Vervang nou niet gelijk jouw receptionist, maar social messaging groeit. Ook in onze branche! Locaties die WhatsApp en Facebook Messenger inzetten voor zakelijk gebruik groeit langzaam, maar het vertrouwen is er. Dankzij de early adaptors 🙂

 

Het onderstaande grafiek laat ziet hoe de gebruikers van social messaging alle social platforms heeft overstegen.

MessagingApps_vs_SocMed-2

Venue marketeers! Deze nieuwe manier van klantencontact ligt aan ons voeten! Uit recente onderzoek bleek dat 30% van de mensen minder gebruik maakt social media en meer van social messaging apps. Bij doelgroep 15 tot 20 jaar ligt de percentage zelfs op 83%. In China zijn ze bijvoorbeeld gek op Wechat. 700 miljoen gebruikers en je kan zelfs betalen en taxi’s betalen met deze app. Time to move!

De chatbot.
We doen er nog even een schepje bovenop. De chatbot. Een robot die automatisch vragen beantwoord in de chatbox. Dit heeft natuurlijk groot invloed op de wijze waarop venues het klantencontact inzetten. Willen we dit? Ik denk dat we een combinatie moeten zoeken. Een groot voordeel is dat je bespaart op personeel en dat je grote volumes kan wegzetten. Allen we hebben te veel te maken met empathisch vermogen bij klantencontact, zeker in onze branche.

Hier zijn de tien top messasing apps die je kan inzetten:

1. WhatsApp
2. Viber
3. Line Mobile Messaging
4. Snapchat
5. Google hangouts
6. Voxer
7. Hey Tell
8. Telegram
9. Talkatone
10. Silent Phone

Je moet je venue er wel op inrichten. Alles draait timing en goede voorbereiding. Wil je meer weten over Social Messaging. Frankwatching orginseert een event met dit thema op 23 mei in de Jaarbeurs. Link

We appen!

Bron: Obi4wan