Doe je niks met data, dan hoor je er niet meer bij! Data levert venues namelijk veel op. Het zorgt niet alleen voor een beter resultaat, je geeft je mensen ook inzicht of ze het goed doen. En goed doen is een beloning, toch? Voordat we beginnen wil ik graag dat eerst even dat je kijkt naar het plaatje hieronder en jezelf afvraagt wat de ideale situatie is. De punten die je hier ziet, daar komt namelijk data binnen. Links is de ideale situatie, rechts is eigenlijk not done tegenwoordig. Het middelste plaatje is overzichtelijk, maar zeker niet optimaal.
Wat is big data?
Big data is een enorme bak aan digitale gegevens die niet meer regulier of met de hand kan worden bijgehouden. We zitten er dagelijks midden in. Het komt overal vandaan. Van jouw CRM, social media kanalen, website, telefoon, locatieplatforms, events tot aan apps. En 1 ding is een feit: de wereld wordt steeds meer data gedreven. We creëren dadelijk z’n 2,5 miljard gigabyte aan data per dag. Hoe kunnen venue marketeers hun voordeel halen met data en met welke stappen begin je. Wij helpen je.
1. Denk groot, begin klein
De weg naar een datagedrevene venue begint met een eenvoudige data-analyse. Dus we gaan heel simpel van binnen naar buiten. Neem als venue marketeer kleine stapjes om te kijken of het werkt. Begin met de makkelijkste datadrager: je crm. Daar zit ongelooflijk veel informatie. Al werk je met excellijsten, dit is data! We beoordelen data op kwaliteit. De rest isniet representatief, dus weg ermee. Kijk ook of het consistent is ingevuld. Doe dan een voorspelling en houdt nauwlettend het proces in de gaten. Lukt het, dan zit je goed. Ben je al geautomatiseerd, dan zit je helemaal goed.
2. Voorspellen
Is je data op orde, dan gaan we voorspellen. Neem als voorbeeld het aantal aanvragen die via SEO binnenkomen. Maar dan wil je nog weten wat voor aanvragen er binnenkomen en wanneer, zodat als je dit 1 of 2 volle jaren doet, dan kan je al redelijk voorspellen voor het jaar erop welke type aanvragen wanneer binnenkomen. Heb je dit in kaart, dan kan je voorspellen welke prijsstrategie je inzet. Sommige venues hebben dit al zo goed in kaart dat ze geen offertes maken voor klanten die onder de voorspelde omzetgrens zit. Geweldig toch! Dat is marketing!
3. Zoek de oplossing die niemand kan bedenken.
Kijk naar het verleden, de verbanden en de kwaliteit van data. Automatiseer dit zo snel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan Periscope. Een superprogramma die alle data naar 1 centraal punt brengt(dashboard). Haal dan een creatieve persoon bij, een brand manager bijvoorbeeld die veel weet van menselijk gedrag, of gewoon een creabea. Dit opent zoveel meer leuke deuren. Zoek dus altijd de balans tussen wat jij te bieden hebt en wat de opdrachtgevers willen krijgen. Nu je een gevoel hebt bij big data, kan je zelf aan de slag met datadreven marketing, vertaald in een facebookcampagne of ga lekker crossmediaal.
Ik heb het even in kindertaal gehouden, maar binnenkort zeker meer over data driven venues!
Bron Frankwatching:
Bron Frankwatching: