Je komt er simpelweg niet omheen! Niet als je over de Damrak loopt, niet als je de Nederlandse event-portals leest, en zeker niet in het buitenland. Ik heb het hier over één van Nederlands mooiste Historische evenementenlocaties: Amsterdam Conference Centre de Beurs van Berlage. Wat zijn zij goed! Als venue marketeer kom ik ze echt overal tegen. Van Frankfurt, Edinburgh tot in Las Vegas. Wat is hun marketinggedachte en hoe komt het dat ze zo succesvol zijn? Ik vraag het de zeer vriendelijke en daadkrachtige venue marketeer Willemijn de Vet. Vertel….

Wie is Willemijn?
Daadkrachtig is hoe mensen mij omschrijven, met een ‘niet-lullen-maar-poetsen’ mentaliteit. Een marketeer in hart en nieren, met veel ervaring op verschillende vlakken van marketing in verschillende soorten bedrijven: van kopieerapparaten – via kippenslachterijen – langs de ICT – de medische wereld – om tenslotte in de horeca in de mooiste congres- en evenementenlocatie te eindigen.

Kort bedrijfsprofiel van de Beurs van Berlage?
De Beurs van Berlage is één van de meeste gewilde congreslocaties van Nederland. Het gebouw, ooit ontworpen als beursgebouw, is na een verbouwing waarbij kosten nog moeite zijn gespaard omgevormd tot een ideale locatie voor vrijwel ieder denkbaar evenement. Denk bijvoorbeeld aan een congres of symposium tot wel 1300 gasten. Maar de Beurs is tevens een uitstekende locatie voor het geven van een feest, receptie, vergadering, publieksevenement of productpresentatie. Daarnaast is er ook voor de consument van alles te doen in de Beurs. We hebben 2 horecagelegenheden, een tentoonstellingsruimte met wisselende tentoonstellingen, een break-in en break-out experience van Sherlocked in het kluizencomplex van de Beurs, een fietsenstalling met verhuur, Meet Berlage voor de individuele zakelijke consument en met enige regelmaat publieksevenementen. Kortom, in de Beurs is altijd wat te doen!

© Twycer / www.twycer.nl

© Twycer / www.twycer.nl

De Beurs van Berlage is de afgelopen jaren erg succesvol in binnen- en buitenland. Hoe heeft marketing hieraan bijgedragen?
Iedereen kent de Beurs van Berlage, maar nog niet iedereen weet wat de mogelijkheden zijn van deze prachtige locatie. De afgelopen jaren hebben we er met de hele organisatie hard aan gewerkt om de buitenwereld op verschillende manieren te laten zien waar we voor staan en wat wij voor bedrijven en consumenten kunnen betekenen. Het ontwikkelen en implementeren van een gehele nieuwe huisstijl die past bij onze vernieuwde missie en visie is hier een duidelijk voorbeeld van. Maar ook op het gebied van social media en online marketing hebben we grote stappen gemaakt om meer inhoud te geven aan de naam Beurs van Berlage.

Jullie hebben de payoff ‘Amsterdam Conference Centre’ gelanceerd. Wat is de gedachte hierachter en hoe reageert de markt hierop?
De Beurs van Berlage focust zich in de zakelijke markt steeds meer op de internationale congres- en evenementenmarkt. Daarom zijn we begin 2016 op zoek gegaan naar een verrijking van onze naam om internationaal meer betekenis aan de naam Beurs van Berlage te geven. Het is dus niet zozeer een payoff maar meer een endorsement. Het communiceert helder en overzichtelijk wat we doen en waar we dit doen, tegelijkertijd behoudt het de historische waarde. Er is vanuit de markt waanzinnig goed en positief gereageerd.

Datamarketing is tegenwoordig hot! Met welk systeem werken jullie en hoe gaan jullie om met data?
Wij werken met verschillende systemen voor het verzamelen van data. Omdat wij veel aan online marketing doen, kunnen we veel meten. Coosto gebruiken we bijvoorbeeld voor het inplannen en meten van onze social media berichten. Google Analytics voor het weergeven van de website statistieken. Hellodialog voor het verzamelen van gegevens van onze digitale nieuwsbrieven. Al deze gegevens stoppen we maandelijks in een marketingrapportage om ook de rest van de organisatie inzage te geven in onze resultaten. Maar wat ook heel belangrijk is om te meten, is onze gasttevredenheid. We maken gebruik van een grote klantendatabase (SEM) waar we niet alleen de boekingen bijhouden maar ook de ervaringen van klanten en gasten. Het is belangrijk om te meten wat alle inspanningen opleveren, of we doen wat onze gasten verwachten en hoe we deze verwachtingen kunnen overtreffen.

Wat is jouw grootste overwinning in marketing geweest?
Het is niet echt een overwinning, maar ik zie het meer als mijn missie: om binnen de organisatie waar ik werk marketing duidelijk op de kaart te zetten zodat iedereen de afdeling ziet als een toevoeging om de organisatie te ondersteunen, in plaats van de afdeling waar veel geld wordt uitgegeven.

Waar ligt volgens jou de toekomst van (venue) marketing?
Persoonlijke aandacht: Je doelgroep het gevoel geven dat je ze persoonlijk aanspreekt. Verder denk ik dat er veel meer geautomatiseerd kan worden in de marketingwereld. We moeten nog meer inzicht krijgen in wat onze doelgroep wil, om daar nog beter op in te kunnen spelen. En al die data die je kunt verzamelen moet op een logische manier op één plek verzameld worden zodat deze nog beter te interpreteren is, waardoor het personaliseren van uitingen nóg beter kan.

Wat staat er dit jaar verder op de marketingplanning?
Eén van de projecten waar ik momenteel mee bezig ben, is het voorbereiden van de opening in december van onze nieuwe Bistro, op de plek van ons huidige Grand Café aan het Beursplein: Bistro Berlage. Het is een heel ander soort marketing dan ik normaalgesproken doe in de Beurs van Berlage, het is gericht op de consumentenmarkt en niet op de zakelijke congresmarkt. Het marketingplan is geschreven, nu gaan we de komende maanden alles in werking stellen om vanaf dag 1 alle tafels vol te hebben en te houden in Bistro Berlage.

© Twycer / www.twycer.nl

© Twycer / www.twycer.nl

Geloof jij dat over 10 jaar men de Beurs van Berlage alleen nog maar online kan boeken voor een event?
Nee dat geloof ik niet. Wij geloven heel erg in persoonlijke aandacht, persoonlijke gastvrijheid en persoonlijke ontmoetingen. Dat begint al bij het boekingsproces en niet pas bij het daadwerkelijke evenement. Wij geven iedereen die bij ons wil boeken de kans om de locatie eerst te komen bezoeken voor een persoonlijke rondleiding. Wanneer dit niet mogelijk is, bieden wij een virtuele rondleiding aan, waarbij één van onze medewerkers je virtueel een persoonlijke rondleiding geeft. Er kan veel overgenomen worden door computers – en artificial intelligence zal over 10 jaar heel ver gevorderd zijn – maar persoonlijke gastvrijheid blijft één van onze kernwaarden.

Stel, je krijgt de kans om een venue te lanceren in 3 maanden tijd. Hoe zou jij dit aanpakken?
Ik nodig je graag uit om in december langs te komen in de nieuwe Bistro Berlage om te komen kijken of ik daar op het gebied van marketing in geslaagd ben ? daarna kan ik je inzage geven in bijbehorend marketingplan dat ik hiervoor heb geschreven.

Heb je één gouden tip voor andere (venue) marketeers?
De allerbelangrijkste tip, die ik na al die jaren in het marketingvak kan geven, is: blijf vooral lol houden in dat wat je doet, dat straal je namelijk ook uit en dan kan je je werk alleen maar goed doen!

Willemijn, je hebt ons geïnspireerd!
Dankjewel!