Nooit nieuwsgierig hoe goed jouw venue het doet tegenover andere venues? Wat de omzetten zijn, wat voor soort events er in trek zijn, hoeveel offertes gemiddeld een venue maakt voor een opdrachtgever, of wat de gemiddelde marketingbesteding is? Dit zijn allemaal vragen die worden gesteld aan maar liefst 215 venues in Nederland. Al eerder gaf ik aan in mijn artikel over venue benchmarking dat door benchmarking je een veel beter objectief beeld krijgt van je eigen positie in vergelijking met andere venues. Dit is namelijk de ideale referentiekader. Wij als venue marketeers hebben referentiekaders namelijk nodig om continue te sterker, beter maar ook om creatiever te zijn. Ken je dat gevoel.. Hoe moet ik dit omschrijven.. Owja..Een sterk ‘euforisch’ gevoel die in je naar boven komt en schreeuwt..: “Volgend jaar wil ik dat onze offertes in 1 keer slagen bij de opdrachtgever”. Dit gevoel wordt alleen maar versterkt als je ten eerste weet wat je vorig jaar hebt gescoord, en ten tweede weet hoe goed je buurman het doet. In de benchmark komen een aantal hoofdlijnen naar voren die qua info goud waard zijn voor een venue (marketeer). Ik doe het maar even tussen haakjes omdat de benchmark in zijn geheel natuurlijk interessant is voor een venue, en dat venue marketing een onderdeel hiervan is. Dit zijn de hoofdlijnen in de Benchmark 2017.

> Offertes

> Marketing

> Tools

> Algemeen (zo algemeen is het niet, hier gaat het bijvoorbeeld over aantal meetings, soort meeting, omzet per soort meeting, verwachtingen en vernieuwingen etc etc..

Locatieland heeft dit nodig. Doe volgend jaar mee.
Locatieland Nederland heeft namelijk geen landelijke gemiddelde. Maar daar werkt het team van Locaties.nl/Greatervenues hard aan. Dit is voor ons gewoon een cadeautje. Je hebt geen idee hoeveel werk dit is, laat staan wat dit gekost heeft. Ieder jaar zet het team van locaties.nl zich met volle overgave om jouw een referentiekader te geven. Daarom wil ik ook vanuit mijn platform een oproep doen alle venues van Nederland om volgend mee te doen aan de Benchmark. Samen sterk!