De tijd van grote bezuinigen is voorbij. Venue marketeers willen groeien en als ik de Grote Marketing Enquete mag geloven dan wordt er flink geïnvesteerd in tech. De marketeers snijden maar liefst 70% op media en storten zich helemaal op technologie en social media. We praten hier niet over een #liverevolutie, maar een #onlinerevolutie. Het keerpunt is definitief. Datadriven, digital first en customer experience “rulen’ de ranglijsten van marketing. Venue marketeers worden steeds meer afgerekend op KPI’s en ROI en zolang er geen sluitende ROI is voor “Live”, zal de kloof steeds groter worden. Of we het leuk vinden of niet. Wij als venue marketeers zitten net zo goed in een split, want aan de ene kant werken we met KPI’s, maar aan de andere kant geloven we ook dat ‘Live” echt bijdraagt aan verandering. We kunnen simpelweg als venue marketeers niet altijd alles zwart en wit zien. We weten dat de verschuiving naar tech enorm is, maar aan andere kant gaan we helemaal uit ons dak tijdens de Vrienden van Amstel live. Zo’n event kost natuurlijk miljoenen, en een facebookcampagne met een budget van 5000 euro bereik je net zoveel mensen. Kraaaakkk..En hier gaat het dus fout. Of het nou een venue is of een bedrijf, marketeers denken te veel in executiefase: data verzamelen, analyseren, het uitzetten van campagnes, het draaien aan de knoppen, productinnovatie, het verbeteren van processen, het maken van content etc etc. En ik geloof zeker dat venues hierdoor sneller kunnen accelereren, maar we moeten 1 dingen niet vergeten: mooie dingen op deze wereld gebeuren niet op basis van logica, maar op basis van intuïtie. En “live” is voornamelijk jezelf laten varen op je eigen intuïtie. Jouw eigen gevoel dat jouw idee of concept een megasucces gaat zijn. Hoe dieper je gaat, hoe langer jouw bestaansduur. En of het nou gaat om “live”, ik zie het ook veel te weinig in locatieland. Marketeers die drijven op intuïtie waardoor prachtige dingen ontstaan. Zelfs de Romeinen geloofden heilig in “live”. Geef het volk brood en spelen en ze doen alles voor je. Bijna alles dan :). 

Dit artikel schrijf ik naar aanleiding van een linkedinpost van Maarten Schram Managing Director  Independent Dutch Association) over de Grote Marketing Enquete. Hij raakte me! Samen met Sjoerd van Eventbranche en vele anderen zetten zij zich in voor de kracht van “Live”. En die is sterk kan ik je vertellen 🙂

Dus…#jointheliverevolution

Grote Marketing Enquete