Tien Nederlandse evenementenlocaties zijn geslaagd voor het eerste semester van School of Venues. Na vier intensieve powersessies namen de deelnemers afgelopen maandag hun certificaat in ontvangst. Initiatiefnemers Diederik Smit van High Profile Locaties en Stijn Oude Vrielink kijken vol trots terug op het eerste semester. “Dit zijn absoluut de locaties van morgen!”

School of Venues begon een jaar geleden als het nieuwe educatieplatform in de evenementenbranche en de eerste die er speciaal is voor marketingmedewerkers van meeting- en eventlocaties. Wees dus niet verbaasd als je jouw favoriete locaties binnenkort wat vaker langs ziet komen op social media. Stijn Oude Vrielink: “We hebben voor onszelf een duidelijk format als doel gesteld: ‘Eerst het verhaal, dan het kanaal’. En niet andersom.” En dat zie je terug in de vier powersessies, waarin de deelnemers beginnen met het ontdekken van hun ware identiteit. “Van daaruit wordt er content gemaakt en leren de locaties zich online te positioneren. En dan komt er een magisch moment waarop ze door de powersessies zelf zo veel nieuwe verhalen hebben gecreëerd, dat ze voorlopig zoet zijn op Social Media.”

De eerste deelnemers aan School of Venues zijn in ieder geval enthousiast. Volgens deelnemers aan het eerste semester Jelle en Roxy van de Heineken Experience loop je als locatie rond met vaste ideeën en opvattingen over marketing. Tijdens de powersessies worden je ‘oogkleppen’ als het ware afgedaan. Heineken Experience behoorde samen met Hart van Holland, Werkspoor Kathedraal, Fort Wierickerschans, Het Nut, Strand Binnen, Buitensociëteit Zwolle, Haarlemmermeerstation, Lloyd Hotel en Carlton President tot de deelnemers van het eerste uur.

Het succes zit hem in verandering..

Waarom was een School of Venues eigenlijk nodig? Dat is simpel, vertellen de heren. “In de opstartfase van onze startup hebben we iets belangrijks gesignaleerd: de visies en missies van locaties zijn meestal niet meer up-to-date. Vaak worden de kernwaarden van een locatie niet meer gedragen door de organisatie, doordat de medewerkers hier zelf niet meer in geloven.” De kernwaarden vormen dan ook vaak een hoofdpijndossier voor locaties. Terwijl de oplossing volgens School of Venues simpel kan zijn. Namelijk: verandering. “Het succes van een locatie zit in de intensiteit van verandering. Dit klinkt wellicht als een open deur, maar zonder deze noodzakelijke verandering kom je niet verder dan waar je nu staat en niet tot de kern van de identiteit van jouw locatie. Mooie content waar de zakelijke opdrachtgevers op zitten te wachten en ook echt voor open staan komen niet voort uit logica, maar uit het onderbuikgevoel. Daar ligt het succes, daar ligt verandering en van daaruit beginnen we onze reis naar de venue van morgen.

We kijken nu al uit naar het 2e semester waarmee we met 12 locaties weer dezelfde reis mogen maken!”

Groet Stijn en Diederik.