Werken uit het hart. Wie wil dit nou niet? Ken je het gevoel dat je ‘het’ gewoon zo graag wilt en ook zorgt dat het er komt? Sommigen noemen het een oergevoel, de andere de ‘drive’. Maak niet uit, beide vormen namelijk ‘de basis’ in het branding-proces van je venue. En dan krijg ineens de vraag: Wat is je ‘why’? Uhhh..wij staan voor verbinden, wij zijn een unieke locatie, wij zijn gastvrij en flexibel, we zijn MVO en wij komen onze afspraken na. Plus we zijn authentiek en heel erg betrokken’. Ik zeg.. helemaal top dit. Maar zegt halve locatieland niet hetzelfde? Mijn ervaringen met locaties is dat ze direct willen starten met de ‘why’. Maar voordat je de ‘why’ vindt, moet je eerst op zoek gaan naar de ‘wie’. Ik geloof dat jouw locatie uiteindelijk datgene wordt door wie je bent. Zeker in de startfase of ontdekkingsfase van een locatie, maar ook de locaties die een hoge verloop hebben is deze ‘down to top’ strategie van levensbelang. Je bent vaak niet alleen, dus je start al snel met een community. Hier trek je namelijk aan wie je bent. Je werkt niet samen met mensen waar je geen klik mee hebt. Goede mensen trekken goede mensen. Vanuit hier wil je gaan bouwen. En als je geen ‘gedeelde waarde’ hebt met elkaar, en een ‘gedeelde waarde’  hebt met jouw venue, ga je 100% problemen krijgen in de executie zoals sales, marketing, administratie etc. Zorg dat nieuwe collega’s/partners deelgenoot worden van jouw visie. Maar uiteindelijk blijven ze ook om jou. Veel geld verdienen, een auto van de zaak, de millennials die 4 maanden per jaar op reis willen, vrij willen zijn om social media te checken tijdens het werk en resultaat gericht willen werken etc, dit is puur ‘het format’ waarin een persoon werkt. Ik heb het meer over over een eigen overtuiging waarom je wilt bouwen aan de locatie. De visie van jouw locatie creëert verwachtingen dus je maakt indirect beloftes. Niet waarmaken is simpelweg niet binden. 

Van ‘wie’ naar ‘betekenis marketing’
Voordat je de ‘why’ gaat ontdekken ben je dus bezig met je ‘wie’.
Een venue met een sterk merk werkt! Het geeft richting en betekenis hoe iedereen binnen een venue denkt en ook doet! Mensen die voor jouw venue werken willen iets betekenen. Betekenis geven aan iemand is namelijk de puurste vorm van marketing. Je moet dus als merk kunnen geven en kijken wat de andere het beste helpt. De kracht van het nu is het creëren van acties in het teken van de welzijn van een ander. Zo haal je het best uit jezelf, verzamel je de beste mensen om je heen, vind je makkelijker de ‘wie’ en geeft het een boost naar ‘de why’, the how and the what. 

Zet hem op!

Wil je meer weten of venuebranding? Check out my other artikels