Voor het jaar 2019 trek ik 1 simpele conclusie: Persoonlijk stilstaan is jouw grootste concurrent, dus beweeg mee met wat er komen gaat. Daarom praat ik liever in denkrichtingen en niet in trends. Want hoe fundamenteler jouw ‘nieuwe denken’, des te langer de levensduur van jouw locatie. Je moet er wel open voor staan. Je moet het begrijpen. Je moet het uitvoeren. En bovenal: je moet jouw team meekrijgen.

Geef betekenis!
IMG_9932

Zakelijke opdrachtgevers willen dat een locatie is toevoegt aan hun leven op persoonlijk niveau. Betekenis geven aan iemand is de de puurste vorm van marketing. Je merk wordt waardevol als je opdrachtgever,  je collega’s en jij de activiteiten binnen Venue Marketing als zodanig wordt bestempeld. Je moet dus als merk kunnen geven en kijken wat de andere het beste helpt. De kracht van het nu is het creëren van acties in het teken van de welzijn van een ander. Je kijkt naar wat de opdrachtgever het best helpt om hem of haar beter van dienst kunnen zijn. Vaak is dit rol van een brand manager. Die kijkt dus naar de emotionele kant van een merk. Er moet wel een echt een probleem, vraag of uitdaging zijn om echt betekenisvol het verschil te kunnen maken. Hoe effectiever je hierin bent, hoe waardevoller het merk en hoe langer de levensduur van jouw locatie.

Eerst neuromarketing, dan content.
neuromarketing_venuemarketing

Het is een gekkenhuis in locatieland als het gaat om content marketing. De mediaplatforms in locatieland groeien uit hun voegen door al dat content. Maar zijn zij wel de juiste medium, en is 90% van de content niet allemaal hetzelfde? Ik geloof heel erg dat iedere venue een eigen waarde heeft, die unieke associaties en emoties oproept bij de zakelijke opdrachtgever. Zij kiezen bewust voor die waarde. Maar waarom? Heb jij inzicht in deze emoties en beweegredenen? En dan heb ik het niet over big data. We trekken het breder. Waarom kiest een opdrachtgever voor jouw locatie? Wat doet de type locatie, de vorm, de kleuren, de geur, de foto’s, de vibe en de mensen met de hersenen van jouw opdrachtgever? Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied in locatieland. Ik weet dat een paar locaties bezig zijn met neuromarketing. Een belangrijk doel van neuromarketing is het verkrijgen van inzicht in emoties. Hoe reageren de hersenen van de opdrachtgever op jouw locatie? Dit gebeurt bijvoorbeeld onder een MRI-scan. Het grote verschil met data waar veel locaties zich nu op richten, is dat Neuromarketing harde bewijzen heeft. Data zijn voorspellingen. Maar deze combi is natuurlijk goud waard. 2020 staat voor mij in het teken van Neuromarketing. Maar hoe begin je als locatie? Je kan natuurlijk niet al jouw potentiële opdrachtgevers onder een MRI-scan leggen om te zien hoe hij/zij reageert. Wat je wel kan doen is in gesprek gaan met kleine groepen. Stel ze de juiste vragen op het gebied van emotie. Zo achterhaal je hun drijfveren en leg je verbanden. De verbanden dragen bij aan de waarde van jouw locatie en dan heb je pas echt munitie voor jouw content. Want hoe fundamenteler jouw waarde, des te langer de levensduur van jouw locatie. 

Wil je starten met neuromarketing? Download gratis de whitepaper ‘Eerste hulp bij neuromarketing’.

Opleiden is het nieuwe werven. (Verloop kost locatie 15x zoveel)

IMG_5887_JPG

Het is een gekkenhuis in locatieland als het gaat om het werven van personeel. Een mega tekort aan marketeers, project managers, account managers zorgen ervoor dat de locatie niet kan groeien. En aan de andere kant kost personeelsverloop een locatie 15x zoveel. Zelfs gemotiveerde medewerkers levert een locatie 3x meer op dan een gewone medewerker. Waarom dan niet jonge talenten zelf opleiden? Het is zo goed voor de binding. De toekomst van jouw venue baseert straks op hele andere waarden. Het gaat niet meer om vaste contracten, vette bonussen, of loonsverhogingen. Het gaat erom dat ze het waarderen dat er in ze wordt geïnvesteerd. Een mega sterke uitspraak van Richard Branson vat dit mooi samen: Train people well enough so they can leave. Treat them well enough so they don’t want to. Het laat zien dat jij een toekomst voor hen in jouw venue in gedachten hebt en dat jij in hen gelooft. Het trainen van personeel is dan ook niet meer weg te denken uit een doelgerichte strategie. Zet niet alleen uit waar je als venue over 5 jaar wil staan, maar vooral met wie! Mocht de markt zich onverhoopt weer in slecht weer begeven, dan valt of  staat jouw venue naast dat het een sterk merk moet zijn met goed personeel die trots is op zijn/haar venue.

Voorlopig ben je nog wel even zoet. Wil je meer weten over deze denkrichtingen, of wil een keer sparren hierover. Stuur me dan een mailtje. info@venuemarketing.nl.

Gr Stijn