10 x 10 x 10 = 1000 personen die over jouw venue praten. Welke venuemarketeer wil deze informatie (Venuebuzz) niet? Verwacht niet gelijk een omzetsprong, maar de eventbranche ligt wel in handbereik als je dit sneeuwbaleffect weet te creëren. Waarom kies ik voor Venuebuzz? Omdat Venuebuzz vooral interessant is voor venues waar emotie en beleving doorslaggevend zijn. Wij als venuemarketeers zijn hier dagelijks mee bezig omdat we zowel de klant willen inspireren als de gast op het evenement. Beide zijn cruciaal. De mens praat over zijn of haar ervaringen zolang hij bestaat, en houdt ervan om met anderen te praten. Onze klanten en gasten zijn graag actief bezig met merken of consumeren. Uit onderzoek is gebleken dan gemiddeld iedere mens over 70 merken per week praat. Coca Cola is bijvoorbeeld het meest besproken merk van de wereld. Laten we voorop stellen dat deze merken vaak B2C merken zijn. Maar toch ook zij zijn ergens begonnen.

Gewoon echte 1 op 1 gesprekken.
Zeker bij de bekende netwerk en kennisplatforms binnen de eventbranche worden veel ervaringen over venues gedeeld met elkaar. De absolute kracht achter Venuebuzz is namelijk user experiences. Because if we gossip, we connect! In de puurste vorm is Venuebuzz namelijk een mechanisme die iemand gebruikt om een goede venue te vinden. Meer dan driekwart van onze klanten hecht meer waarde aan de tips van een persoon dan aan een willekeurig welk advertentiemedium. Zelfs eens website die goed scoort of er mooi uitziet, legt het af tegen Venuebuzz. We houden ervan om met anderen te praten, en veel van ons zijn graag actief bezig met merken. Daarbij zijn veel van onze klanten veel te goed op de hoogte van marketing. Ze prikken er zo doorheen. De afgelopen jaren merkte ik dat de focus erg ligt bij de implementatie van marketingtools, online innovaties, trendwatchers met hun toekomstvoorspellingen, de bekende marketingmodellen en prachtige cases. Maar weinig over cases van buzz in zijn puurste vorm. Ik las vorige week nog een verhaal over een PR bureau uit de jaren 80 die bewust om de verkoop van een bepaald merk regenjas te bevorderen medewerkers liet reizen van met het openbaar vervoer om buzz te creëren. Maanden lang. Prachtig toch? Geen social media, internet, blogs, virale of andere contenttools. Gewoon echte 1 op 1 gesprekken. Echte buzz.

Je eigen feestje?
Comments in het algemeen ligt in 74% in mond tot mond, 17% per telefoon en 9% procent online. Waar ligt je focus als veneuemarketeer en hoe houdt je je balans? Ben je echt alleen online georiënteerd om je verhaal achter je eigen venue via online kanalen/tools te verspreiden? Ik begrijp dat je de combinatie met technologie opzoekt en dat technologie bijdraagt als een accelerator voor VenueBuzz, maar probeer eens echt terug te gaan in de tijd. Neem eens een willekeurig motief van een klant die hun eigen personeel wil trakteren met een waanzinnige feestavond. Een avond gewoon met ‘fun’ waarin de gasten zich helemaal kunnen verliezen. Dat is toch het mooiste wat je kan voelen. Maar dit doen we in opdracht. Waarom zou je als venue geen eigen feest organiseren en hiermee Venuebuzz creëren? Je verkoopt/vermarkt tenslotte dit soort events. Zou het dan niet fantastisch zijn dat er gebuzzt wordt rondom jouw feest? Dat is toch buzz in zijn puurste vorm? Een feest als weerspiegeling van jouw venue en alle (kern)waarden die je uitstraalt? Want als diegene praat over jouw feestje, dan creëren je Venuebuzz in zijn puurste vorm. In mijn volgende blog ga ik het hebben over wat belangrijk is bij Venuebuzz en hoe je misschien een (eigen) feestje bouwt. Een boek wat ik zeker kan aanraden en mij heeft geïnspireerd is Buzz Real Life Lessons In Word-of-Mouth Marketing van Emanuel Rosen.

FullSizeRender1-225x300