Mevrouw, wat heeft u in gedachten qua zaalopstelling voor uw congres?” “Nou, …uhm. Ik zat te denken aan uhmm, theateropstelling? Faciliteren jullie dit?” Dit telefoon-scenario kennen we allemaal wel. We komen namelijk regelmatig onzekere opdrachtgevers tegen. En als locatie springen we daar maar wat graag op in, door onze kennis, diensten en producten aan te bieden. Maar wát nou als je de onzekerheid van jouw opdrachtgever al ver van tevoren zou kunnen meten en je daardoor vroegtijdig en op het juiste moment het gesprek kunt sturen? Hiep hiep hoera voor data 🙂

Kennis delen is kracht, maar dan moet die kennis er wél zijn. In ons prachtige ‘locatieland’ zijn er talloze opdrachtgevers die veel verstand hebben van organiseren, maar een groot deel ook niet: ik noem hen de niet-professionele opdrachtgevers. (Heb je dit al meegenomen in je persona-omschrijving?) Locaties en eindklanten hebben vaak last van die onwetendheid. Maar, een ding is zeker; aan deze niet-professionele opdrachtgever kan een locatie meer omzet behalen. Want, hoe meer je als locatie kunt ‘servicen’ aan je opdrachtgever, des te hoger je omzet.

Maar, meer omzet staat niet altijd gelijk aan het leveren van kwaliteit. Daarnaast kan het ook nog eens een negatieve uitwerking hebben op de organisatie van het event als je als locatie niet de juiste competenties in huis hebt om de diensten goed uit te voeren. Dit moet je je dus van tevoren goed afvragen. Een event kan dus een mega-uitdaging zijn voor zowel de niet-professionele opdrachtgever als voor de locatie.

In jouw ‘customer journey’ of ‘persona’ die je hebt opgesteld over jouw klant heb je, als het goed is, een inschatting gemaakt of jouw klant een professionele opdrachtgever of een niet-professionele opdrachtgever is. Niet? Dan zou ik dit snel alsnog doen. Een niet-professionele opdrachtgever maakt namelijk een compleet andere klantreis bij een locatie dan een professionele opdrachtgever: houd deze twee dus goed gescheiden.

Maar laten we ons voor nu concentreren op een niet-professionele opdrachtgever zoals hierboven beschreven. Stel; je hebt deze klant aan de telefoon. Je kunt niet altijd direct horen of merken of iemand wel of niet professioneel is. Dit komt door de beperking van ons gehoor. Bepaalde emoties nemen we niet waar met enkel een menselijk oor. Maar deze emoties zijn er natuurlijk wel. Sterker nog, er is een partij in Amerika die een technologie op de markt heeft gebracht die deze kan meten. Gaan er al belletjes rinkelen?

Check deze video maar eens die gemaakt is tijdens de verkiezingen tussen Hillary Clinton en Trump.

Beyond Verbal
Zo heet deze briljante organisatie (nee, ik heb geen aandelen). Zij ontwikkelen spraakgestuurde AI-oplossingen voor de gezondheidszorg en meten de gezondheid van patiënten middels hun stem, met als doel de kosten in de gezondheidszorg te verlagen. Samen met een aantal data-wetenschappers hebben zij een geniale app ontwikkeld die met stemherkenning vroegtijdig signaleert of je het risico loopt om op korte termijn een hartaanval te krijgen. Een geweldige uitvinding, als je het mij vraagt!

“En wat kan dit betekenen voor mij als locatie​?”
Als een stem een hartaanval kan aankondigen, dan kan de stem van een opdrachtgever ook haar onzekerheid (en andere zaken) verraden. Wij geloven dat, binnen nu en een paar jaar, opdrachtgevers locaties zullen zoeken via stem-gestuurde kastjes zoals Alexa. Emotie analyse kan dus bijdragen aan het herkennen van een niet-professionele opdrachtgever. Mooi om te zien dat door pijnpunten te herkennen, je creativiteit wordt gestimuleerd en je andere oplossingen gaat bedenken. En hoe meer oplossingen we creëren, des te meer events en uiteindelijk omzet we realiseren. En voor de zakelijk opdrachtgever? Zij kunnen gewoon alles blijven doen waar ze goed in zijn, en dan doen wij de rest 🙂

Houd Beyond Verbal dus goed in de gaten. Binnenkort schrijven we meer hierover.