Ik val maar gelijk met de deur in huis. Neem jouw content van de afgelopen maanden erbij en analyseer welke van de volgende drie onderdelen het meest centraal staat in jouw venuemarketing? Kies er 1:

  1. De locatie
  2. De gast.
  3. De opdrachtgever.

Heb je hem? Super….

Hoogstwaarschijnlijk gaat jouw content over de locatie, de ruimtes, de mogelijkheden, het team, de partners en cases van prachtige events. Wat mij opvalt de laatste 2 jaren is dat er veel content wordt gemaakt over kennis & tips. Bijvoorbeeld: hoe organiseer je een event? Of 10 tips voor een perfecte opening van jouw congres. Kwantiteit gaat nog te vaak boven kwaliteit. Van lijstjes tot aan how-to’s: we produceren alsof het onze lieve lust is. De propositie lijkt op orde, maar wederom weet 40 procent van de contentmarketeers die niet door te vertalen naar een verhaal. Plus de concurrentie is groot geworden online. Google maar eens ‘hoe organiseer je een event’. De kans dat ze op jouw landingspagina kopen is sinds de opkomst 2 jaar geleden aanzienlijk kleiner geworden. Ik vind de benadering van kennis & tips zeker niet slecht, want je laat als locatie zien dat je iets wilt betekenen voor je gebruiker(betekenismarketing). Daarnaast is deze content een sterke aanvulling op jouw customer journey, salesfunnel en leadscoring strategie. Maar is dit de diepgang die we zoeken als venuemarketeer? Ik geloof dat er nog veel meer is:

Venue User Experience = aandacht geven aan de behoeften van de gast.

Aandacht geven aan de gast in plaat van de ruimtes en de zakelijke opdrachtgevers betekent fundamenteel investeren in jouw toegevoegde waarde als locatie. Eventagencies doen namelijk niet anders. Sterker nog, dit is hun bestaansrecht. Hoe meer zij focussen op het succes van de gast, des te groter jouw succes als locatie. Venue User Experience verwijst naar alle interacties die gast kan hebben met jouw locatie. Het doel is simpel:

  1. Je wilt dat de gast succesvol wordt op het event.
  2. Je wilt dat de zakelijke opdrachtgever zijn/haar doel behaalt.
  3. Je wilt dat de gast en de zakelijke opdrachtgever een prettig gevoel heeft bij jouw locatie.

Staat de gast centraal in jouw venuemarketing in plaats van de locatie en de zakelijke opdrachtgever, dan investeer je fundamenteel in jouw waarden. Gasten zijn de gebruikers van jouw locatie. De zakelijke opdrachtgever bouwt een brug tussen de gebruiker en jouw locatie. Je kan met beide succesvol zijn, maar de focus op de gast is jouw succes vanuit de kern. Inmiddels worden 80% van de problemen van ‘gasten’ opgelost door web-technologieën. Het oplossen van problemen is een contentstrategie. Kies je voor deze weg, dan heb je nu nog weinig concurrentie. Wat zijn de problemen waar de gast tegenaan loopt en welke oplossingen je creëert, zorgt voor een lekkere vulling van jouw contentagenda.  Je zit misschien meer op de stoel van een opdrachtgever. Maar uit het locatieonderzoek blijkt dat locaties zelfs moeite hebben met sparren met opdrachtgevers. Dit komt door het verschil in kennis. En het wordt steeds erger. Hoe kleiner deze ‘gap’, des te succesvoller de gast op het event. Je bouwt juist een band met elkaar omdat je beide de gast wilt begrijpen. Dit is toch ‘magic.

Binnenkort meer over Venue User Experience.  🙂 

Wil je meer weten over hoe je de gast centraal stelt in jouw venue marketing?
Stuur een mail naar info@venuemarketing.