In #2 van welke marketinglessen wij leren van Venue Marketeers interviewen wij de enthousiaste Maarten Geurtse, directeur van Eenhoorn Amersfoort. Hij en zijn dreamteam weten als geen ander dat opdrachtgevers maar moeilijk het “nieuwe normaal’ accepteren, en daarom gaat Maarten vol gas met nieuwe concepten. Ondernemerschap is waar het nu echt om draait en Maarten is een sterk voorbeeld hiervan. Venue marketing & superslim pionieren in volle glorie bij de Eenhoorn in Amersfoort. Let’s go.

Maarten. Hoe gaat het met je?
Het gaat goed, ik ben gezond en mensen in mijn omgeving gelukkig ook. Wel merk ik dat de hele coronasituatie impact heeft. Het continue aanpassen aan veranderende situaties die per week kunnen verschillen en niet altijd even duidelijk/concreet zijn, dat vreet energie. De laatste tijd zit ik er weer helemaal met volle energie in. Terwijl ik in het begin ook een periode van gelatenheid heb gehad.

Omschrijf de situatie waarin jullie nu zitten in 1 woord?
Uitdagend.

Wat heb je van de afgelopen maanden echt geleerd?
Maak plannen binnen de mogelijkheden die er wel zijn en/of durf anders te denken en doen. We waren overgeleverd aan het virus, aan de maatregelen van de overheid en alle onduidelijkheden die daarbij kwam kijken. Als we daarin mee waren gegaan en we hadden ons daardoor laten leiden dan was het echt lijden geworden. Financieel is dat natuurlijk nog steeds zo, die impact is enorm. Maar op andere gebieden moet je zorgen dat je zelf je plan trekt. Waar de overheid of de situatie onduidelijkheid schept schep je zelf duidelijkheid. Dat is essentieel geweest om als organisatie te blijven staan maar ook voor de klanten. Klanten willen houvast en hebben veel vragen, dezelfde vragen die wij ook vaak hadden. Het helpt dan enorm om zelf duidelijkheid te scheppen. Dit doen we wel, dat doen we niet.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om bijvoorbeeld klanten/opdrachtgevers/ door deze crisis heen te slepen?
We hebben ons op 2 zaken gericht; allereerst hebben we ons al vroeg voorbereid op een heropening. Enerzijds door de locatie en onze service in te richten volgens onze nieuw gelanceerde Meeting Hygienics formule die volledig aansluit op de geldende richtinglijnen, om klanten en gasten te verzekeren van een veilige comfortabele meetingomgeving zodra het licht weer op groen staat en hiermee vertrouwen te creëren. Juist door hier heel proactief in te zijn en over te communiceren hebben we veel positieve reacties ontvangen en zagen we na groen licht per 1 juni gelukkig de eerste groepen weer komen. Hoe duidelijker je laat zien wat je doet hoe beter het in dit geval is. Dat gaat soms ten koste van de uitstraling maar dat is op dit moment ondergeschikt.

Ten tweede hebben we, ons bewust van de impact van de 1,5 meter op onze business, opdrachtgevers en locatie, Hybrid Meetings gelanceerd, waarbij we onze opdrachtgevers een oplossing bieden hun fysieke bijeenkomst te combineren met een online oplossing. Al in een vroeg stadium van de lock-down heeft Axel, onze av-expert, zich volledig verdiept in de wereld van online vergaderen, webinars en online seminars. Inmiddels hebben wij Axel omgedoopt tot onze Hybrid Meeting Expert. In samenspraak met Axel hebben we eerste twee pakketten ontwikkeld en dat is inmiddels uitgebreid met een derde pakket. Naast deze pakketten bieden we ook altijd maatwerk. De pakketten zijn vooral belangrijk om tastbaar te maken wat Hybrid Meeten betekent, wat je ermee kunt en welke voordelen het biedt. Het zet klanten letterlijk aan het denken. In plaats van dat ze de geplande meeting cancellen gaan ze met ons het gesprek aan en komen we tot een passende oplossing zodat de meeting alsnog door kan gaan.

Daarnaast zijn we volop bezig met new business opportunities, maar daarover later meer.

Wat voor impact heeft corona-crisis op jullie marketingstrategie?
In de zomer van 2019 zijn we geheel verbouwd en vernieuwd. De focus lag dit seizoen dan ook vooral op het uitdragen daarvan. En dat liep, al zeg ik het zelf, heel goed. Zelfs op de dag van de lock-down vertaalde zich dat nog in heel gunstige cijfers. Inmiddels is onze focus gericht op nieuwe producten aanbieden (hybrid meetings), vertrouwen in de markt herstellen (Meeting Hygienics) en zijn we aan het kijken hoe we klanten kunnen helpen om op 1,5 meter toch een congres te houden.En dat zit dan met name op prijs.

Tot slot was het in contact blijven met onze relaties belangrijk. Immers werden we allemaal geraakt door Corona. Het is cruciaal om ook in moeilijke tijden er voor elkaar te zijn.

Wat is momenteel jouw grootste uitdaging als het gaat om de marketing van de locatie?
We zien dat nog lang niet alle klanten het “nieuwe normaal” accepteren. We krijgen voor het najaar nog steeds aanvragen voor 300 man congres. En dat kunnen we bij lange na niet kwijt op 1,5 meter. Aan de andere kant zien we ook klanten die alles nog online blijven doen. Met name voor de congressen speelt de prijs een grote rol.

Opdrachtgevers zijn vaak afhankelijk van bijdragen per deelnemer en met minder mensen vanwege 1,5 meter is dat een uitdaging. Aan de andere kant moeten wij als locatie ook met minder gasten de exploitatie rond zien te krijgen. Een 1,5 meter toeslag zou daarom niet gek zijn. Dat lijkt voor congressen echter niet haalbaar op dit moment. We hebben daar dus een gezamenlijke uitdaging waarbij we niet zonder elkaar kunnen.

Om bij elkaar te komen vergt het daarom echt maatwerk en slimme oplossingen. Intensief en persoonlijk contact is naar mijn mening doorslaggevend op dit moment. Met daarbij de nadruk op vertrouwen geven in veilig bijeenkomen en vertrouwen geven in de technische oplossingen. We hebben gelukkig al weer een aantal congresjes van 30 personen gehad in juni incl. Hybrid Meeting, dus met online kijkers erbij. Met elke keer lovende reacties van de klant. Het is dus vooral de uitdaging om de klant zover te krijgen om weer live bij elkaar te komen en het te ervaren. Dan willen ze niet meer anders!

Branding VS Performance! Waar spendeer je nu de meest tijd aan? Leg uit waarom.
Branding van onze nieuwe concepten, Meeting Hygienics en Hybrid Meetings daar is veel tijd in gaan zitten. Het is belangrijk om dat goed zichtbaar te maken naar de klanten en gasten. Veel persoonlijk contact met onze vaste gasten en klanten, daar is ook veel tijd in gaan zitten de afgelopen maanden. Dat is ook de enige manier om er achter te komen hoe we die klant kunnen helpen. Natuurlijk willen we graag new business binnen halen. Maar onze bestaande klanten gaan boven alles, juist in deze tijden moet je laten zien dat je er ook echt bent voor elkaar. Dat betaald zich uiteindelijk uit!

Soms is het goed om eens stil te staan wat je de branche zou willen meegeven om positief te blijven. Wat je ze willen meegeven?
Blijf doen waar je goed in bent. Het dieptepunt ligt immers achter ons. Ondernemerschap is waar het nu om draait. Daarmee dwing je niet alleen respect af bij je klanten maar ook bij alle andere stakeholders. En dat kan net het verschil maken waardoor je het haalt. En de persoonlijke ontmoeting is het meest krachtige wat er is. Mensen gaan dat weer doen en merken dan weer hoe fijn en prettig het is. Echt waar!

Thanx Maarten en team voor de inspiratie!

De komende weken zullen we jullie naar aanleiding de ontwikkelingen binnen de markt, en ook de geluiden van daarbuiten inspireren met meer tips and tricks die voor een positief resultaat kunnen zorgen in, of anders tenminste na afloop van, deze challenging tijden. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.