Welke marketinglessen kunnen we leren van een Venue Marketeer die meerdere Historische locaties vermarkt? In deel #3 van Coronalessen van Venue Marketeers zijn we geland bij Elize Aal van Heirloom – Venues of Utrecht. Een marketeer niet zo zeer uit het boek, maar meer uit het hart. En in deze bizarre tijden weet zij als geen ander dat meebewegen van levensbelang is. Hun marketingstrategie? Luisteren naar je doelgroep, iets geven aan de stad en vanuit hier nieuwe businessmodellen ontwerpen. Lees hier het marketingverhaal van een Venue Marketeer uit hart en nieren. Let’s go! 

Elize. Hoe gaat het met je?
Iedereen in mijn omgeving en bij Heirloom is gezond gebleven, dus ik kan stellen dat het goed gaat. De corona-periode was niet per se makkelijk (voor niemand natuurlijk), maar we zijn deze periode naar omstandigheden goed doorgekomen

Omschrijf de situatie waarin jullie nu zitten in 1 woord?
Vernieuwend! We hebben de tijd gebruikt om onszelf opnieuw uit te vinden. Onze locatie Huize Molenaar is nu tijdelijk een pop-up restaurant en we organiseren speciale wijn-spijs evenementen met Margaret Wines. We merken dat mensen nu graag leuke dingen in eigen land willen doen en dat komt goed uit, want met deze evenementen kunnen wij onze creativiteit op een mooie manier met een nieuw publiek delen en vormgeven! We merken dat de aanvragen binnen blijven stromen, zowel van particulieren als de zakelijke markt. Met name voor de zakelijk markt zijn we bezig met (de ontwikkeling van) hybride evenementen.

Wat heb je van de afgelopen maanden echt geleerd?
Als je in beweging blijft, kom je verder. Niet alleen op persoonlijk gebied, maar juist ook zakelijk. Ondanks dat wij geen bijeenkomsten konden verzorgen, hebben we niet stil gezeten. We hebben goed uitgezocht naar wat er wél kan en ons daar op gericht. Al in de eerste weken hebben we uitgedacht hoe we congressen, diners, vergaderingen, huwelijken en andere bijeenkomsten veilig en op 1,5 meter kunnen verzorgen. Daarnaast hebben we goed uitgezocht hoe we evenementen deels digitaal kunnen verzorgen op alle locaties.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om bijvoorbeeld klanten/opdrachtgevers/ door deze crisis heen te slepen?
Toen duidelijk werd dat alles moest worden geannuleerd zijn we pro-actief contact met gasten gaan opnemen. We hebben ons ingezet om voor iedereen een passende oplossing te vinden. Of het nu ging om verplaatsen of volledig annuleren. Daarnaast hebben we vrijwilligersprojecten gedaan voor lokale organisaties om ons steentje bij te dragen aan de stad. Zo konden de talentvolle mensen die wij aan boord hebben hun creativiteit en passie toch blijven delen.

Wat voor impact heeft corona-crisis op jullie marketingstrategie?
We merken dat gasten willen weten wat er kan op 1,5 meter, maar het nog best spannend vinden hoe dit wordt vormgegeven. Het belangrijkste is dat mensen vertrouwen hebben in dat het goed komt. Gelukkig zit dat bij ons wel goed door de ervaring die wij hebben. Ook zijn we in deze zomer zijn we voor het eerst in 128 jaar geopend als restaurant waarbij je per tafel én in de tuin kan reserveren. We spreken daarmee een ander publiek aan dan gewoonlijk. Voor deze groep communiceer je toch anders en gebruik je andere kanalen, zowel online als offline. Waar we normaliter besloten zijn en van buiten minder opvallen, staat de voordeur nu niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk open.

Wat is momenteel jouw grootste uitdaging als het gaat om de marketing van de locatie?
De grootste uitdaging is onze zichtbaarheid in het straatbeeld. Onze locaties zijn bijzonder én altijd besloten geweest. Daardoor zijn onze panden voor velen een geheime locatie, een onontdekt stukje Utrecht. We merken wel dat nieuwe gasten al onze locaties beter weten te vinden nu Huize Molenaar als restaurant is geopend en er meer kleine gezelschappen bij ons aanschuiven.

Branding VS Performance! Waar spendeer je nu de meest tijd aan? Leg uit waarom.
Deze twee zijn wat mij betreft met elkaar verbonden. Om een goede performance te krijgen moet je zorgen dat je bezoekers zowel online als offline telkens verrast. Dat betekent dat je als merk meebeweegt en jezelf continu opnieuw uitvindt binnen de kaders van wat bij je past. Met de tijd meebewegen is voor een organisatie van levensbelang.

Soms is het goed om eens stil te staan wat je graag de branche zou willen meegeven om positief te blijven. Wat zou je ze willen meegeven?
Wij merken dat mensen elkaar willen blijven ontmoeten, ervaringen willen blijven hebben, aandacht en ontspanning zoeken. Voor ons is het belangrijkste geweest om ons te richten op nieuwe ontwikkelingen en denken in mogelijkheden. Meebewegen met wat er speelt, is niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk. Alleen op die manier overleef je een crisis als deze.

Dankjewel Elize voor je inspiratie. Heel veel succes!

De komende weken zullen we jullie naar aanleiding de ontwikkelingen binnen de markt, en ook de geluiden van daarbuiten inspireren met meer tips and tricks die voor een positief resultaat kunnen zorgen in, of anders tenminste na afloop van, deze challenging tijden. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.