Oh, wat zijn we blij! Steeds meer locaties en hotels herstarten hun marketing en bereiden zich voor op de komende maanden. Ook jij staat vast te popelen om de markt weer op te gaan met prachtige storytelling. Echter, alles is en zal allesbehalve normale marketing zijn. Je marketingplan van 2020 erbij pakken en weer verder gaan gaat helaas niet werken. Wees je ervan bewust dat als je nu impact wilt maken dat je goed moet kijken naar je marketing-ROI en naar de customer journey. Daarom delen we een aantal tips met je voor hoe je nú het beste je marketing inricht voor wanneer de eventbranche straks haar deuren weer opent. 

Er zijn twee grote ontwikkelingen in tijden van crisis die invloed hebben op jouw venue marketing. Aan de ene kant gaat de frequentie van aanvragen omhoog omdat de markt weer open gaat. Volgens onderzoek verwacht men zelfs dat er een enorme druk zal ontstaan op de agenda’s van locaties. Aan de andere kant is de manier waarop we het vertrouwen van de opdrachtgevers kunnen winnen drastisch veranderd: de informatiebehoefte van de opdrachtgever is op dit moment namelijk totaal anders, omdat de opdrachtgever zekerheid wil of verwacht dat er bepaalde maatregelingen zijn genomen door de locatie in deze specifieke situatie. (Lees hierover meer in ons artikel ‘Zo win je als Venue & Hotel fundamenteel het vertrouwen (terug) van opdrachtgevers’)

Hierop inspringen is een uitdaging, maar de ontwikkelingen betekenen tegelijkertijd goed nieuws, want het glas is dus halfvol en de markt zit vol kansen. Helaas geldt voor de meeste locaties dat de marketingbudgetten gehalveerd zijn: des te meer redenen om efficiënt om te gaan met jouw budget. 

Hier volgen een paar tips voor jouw Venue Marketing: 

Tip 1: Stel prioriteiten binnen de pains & gains
Geef prioriteit aan specifieke onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep of aan dat wat heel erg speelt in de eventbranche. Neem bijvoorbeeld de online en hybride evenementen die nu helemaal hot zijn. Hoe kun je er als locatie voor zorgen dat je de opdrachtgevers helpt bij het organiseren van hun hybride events? Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe propositie van Van der Valk hotels: Van der Valk Online. In hun marketing hebben zij op basis van ‘pijnpunten’ of thema’s waar opdrachtgevers mee zitten een whitepaper gemaakt voor diezelfde (potentiële) opdrachtgevers: een prachtig voorbeeld van hoe je in deze tijd verbonden blijft met je doelgroep. 

Om zelf een whitepaper te maken, zou ik je aanraden om 3 tot 5 opdrachtgevers te bellen die nog niet bekend zijn met het onderwerp en hen te interviewen. Kom erachter wat hun problemen, pijnpunten of thema’s zijn en doe aan de hand daarvan een brainstorm met je team om hiervoor oplossingen te bedenken. Uiteindelijk heb je een lijst met geweldige ideeën. Maak hier een top 3 van, creëer een serie van onderwerpen en focus je vervolgens hierop.

Tip 2: Waterdichte funnels
De kunst van goede venue marketing nu is de ROI van je campagnes. Je funnels moeten nagenoeg waterdicht zijn, zodat je weet dat wanneer je een artikel op een mediaplatform hebt ingekocht, je ook weet wat dit heeft opgeleverd. Creëer mini-campagnes met een sterk openings- en klikpercentage. In de basis betekent dit dat je ‘verhaal’ krachtig moet zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je de datavolumes consistent houdt. Bedenk dus goed welke kanalen je besluit in te zetten. 

Tip 3: Begrijp de ‘unsubscribe’.
Als marketeer kun je het je niet veroorloven dat jouw database afneemt. In tijden van crisis bouw je juist aan jouw database. Opdrachtgevers zijn nu juist op zoek naar informatie en zitten veel achter hun scherm. Zorg er daarom voor dat je je nieuwsbrieven en e-maillijsten goed segmenteert en afstemt op doelgroepen en interesses. Heb je een unsuscribe? Zorg ervoor dat je erachter komt wat de ‘waarom’ hier achter is. Ligt het aan je content of aan hoe vaak je een mail stuurt? Kortom; wees zuinig met je database in tijden van crisis. Neem sowieso voldoende tijd voor onderhoud en optimalisatie. 

Tip 4: Zet met het hele team de bloemetjes buiten.
Het spreekt voor zich dat jouw team het meest waardevolle onderdeel is van jouw locatie, dus zorg ervoor dat je jouw medewerkers de tijd en aandacht geeft die zij verdienen én nodig hebben! De sterkste merken weten dat in slechte tijden de bedrijfscultuur de main factor is die jouw medewerkers met elkaar en met je organisatie verbonden houden. Want… als de markt straks weer opengaat, dan moeten alle schouders eronder. Zorg voor een hechte cultuur en maak hier desnoods een strategie van. 

Kortom: blijft positief en blijf zichtbaar. Samen moeten we het doen. 

Jullie Stijn. 

Foto credit: Photo by Matheus Ferrero on Unsplash