Wist je dat event-locaties en hotels met een strakke afstemming tussen marketing en sales 37% meer deals sluiten? En dat deze goed samenwerkende co-creators maar liefst 36% meer opdrachtgevers weten te behouden? Opdrachtgevers en bureaus oriënteren zich steeds vaker op social media-kanalen. Sterker nog: ze zijn er dol op!

Ze praten en denken hardop in communities, checken reviews en vragen advies aan collega’s. En deze ‘buzz’ is goud waard. Onze opdrachtgevers beginnen dus op de social media-kanalen: met alleen koude telefoongesprekken kom je er dus niet meer. Maar wacht: zet niet gelijk je account manager op straat! Social Selling zal de oude manier van verkopen namelijk niet vervangen. Integendeel: het zal de verkoop alleen maar versterken! Maar wat is Social Selling eigenlijk? En hoe pas je het toe zodat het werkt voor jouw locatie? Dát en meer in deze blog. 

Wat is Social Selling en waarom zou je eraan beginnen?
Krijg je koude rillingen van koude acquisitie? Sommigen hebben een hekel aan deze vorm van het eerste contact leggen. Waarom? Het kost veel tijd, vreet energie en levert vaak maar weinig op. Het begint vaak al bij de receptioniste die aangeeft dat men geen interesse heeft in jouw locatie waardoor je al bij de voordeur afgewimpeld wordt. Als je geluk hebt mag je wat informatie toesturen vanuit info@jouwlocatie.nl om vervolgens nooit meer iets terug te horen. 

Met Social Selling zorg je ervoor dat je nooit volledig koud binnenkomt bij een bedrijf, want je maakt het contact eerst warm. Social Selling is niets anders dan netwerken op social media om zo contact te leggen met potentiële klanten. Je gaat hier echt de interactie aan binnen social media, in dit geval middels het LinkedIn-platform waar onze branche zo heerlijk actief is. Je kunt dit doen door simpelweg te reageren, te liken en bijdragen van opdrachtgevers te delen. Daarnaast kun je ook waarde toevoegen en connecties stimuleren door waardevolle content te schrijven en beschikbaar te maken voor opdrachtgevers. 

Foto: Social selling formule 3.0

Wat levert het je op?

  • Meer vertrouwen in jou als persoon
  • Sterker gevoel van autoriteit voor jouw merk/ locatie/ organisatie 
  • Meer naamsbekendheid
  • Meer leads 
  • Meer synergie tussen de kennis van sales en de acties van marketing 
  • Dus ook meer business!

Jouw content is king!
Wie ben jij en wat vind jij belangrijk in jouw werk en jouw leven? Durf je visie over jouw locatie of de evenementenbranche uit volle borst uit te dragen. Deel je kennis met de markt, creëer waarde, wek nieuwsgierigheid, durf waardevolle tips en info weg te geven en trigger opdrachtgevers om contact met jou op te nemen. Neem opdrachtgevers mee in jouw verhaal. 

Human-touch content is je kans!
Het schrijven en delen van content met een persoonlijk tintje, gevoel en blijk van empathie is een trend die al jaren gaande is in ‘Locatieland’, maar die dankzij Corona een enorme boost heeft gekregen. De behoefte aan menselijk contact is gestegen doordat we meer thuiswerken en met name digitaal contact hebben. Door het tracken van de digitale bewegingen van opdrachtgevers en gebruikers van onze content, hebben we tegenwoordig veel data die dat gedrag inzichtelijk maken. Deze data is goud waard, omdat het voor locaties makkelijker is geworden om hierop in te spelen. Hierdoor neemt ook de mogelijkheid tot het kunnen maken van content met een persoonlijke benadering met een human touch toe. 

Synergie sales en marketing
In een onderzoek van Salesforce zegt meer dan 70% van de respondenten dat ze meer trouw zijn aan bedrijven die empathie hebben getoond tijdens Corona en hen heeft weten aan te spreken op een persoonlijke behoefte, wat uitnodigt tot echte conversaties. Marketing-professionals in locatieland zijn erg geneigd om een en dezelfde boodschap aan iedereen te sturen: dit werkt niet onderscheidend en valt niet op. Het doel is goed opvallen tussen de rest en om zo persoonlijk mogelijk te zijn. Zeker als je doel is om (weer/meer) interactie te hebben! Daarom is de samenwerking tussen sales en marketing zo belangrijk in Social Selling. Sales staat namelijk van nature al dicht bij de klant door het nauwe contact: zij weten waar opdrachtgevers van wakker liggen. De marketingafdeling kan vervolgens het zoekgedrag in kaart brengen en zorgt vervolgens voor de juiste en goed aansluitende content om opdrachtgevers te voorzien van antwoorden. 1 + 1 = 2!

7 tips om snel te starten met Social Selling:

  1. Neem je persoonlijke profiel op LinkedIn scherp onder de loep 
  2. Doe onderzoek naar waar de behoeften/ pains liggen bij jouw doelgroep (practice what you preach)
  3. Kies een propositie van 3 maanden (Heb je nog geen content(plan)? Check dan deze training eens!)
  4. Beperk je alleen tot LinkedIn.
  5. Ga het gewoon doen. Niemand is failliet gegaan door 1 post 🙂
  6. Heb geduld en meet jouw succes met de SSI meter. Deze vind je hier.

Wil je aan de slag met Social Selling? Bekijk hier onze training.