Als je een baas wilt worden in content, dan moet je wel KPI’s formuleren voor jezelf en je hier keihard aan vastklampen. Locaties en hotels worstelen al jaren met het maken van effectieve content en strugglen met een te lage conversie puur en rechtstreeks afkomstig uit content. De bekende locaties hechten daarentegen minder belang aan shares op sociale media en hechten vooral waarde aan het aantal conversies dat hun content oplevert. De wat minder bekende locaties willen met hun content met name anderen bewust maken van de mogelijkheden bij hun locatie. 

Door heldere richtlijnen te hebben voor het doel van je content en de resultaten die je ermee wilt bereiken, kun je er veel makkelijker achter komen of jouw content eigenlijk wel positief rendement oplevert.

Loop je tegen (een van) de volgende zaken aan? Lees dan verder. 

  • Te weinig websitebezoekers en/of conversie op de website
  • Een slechte vindbaarheid binnen Google
  • Weinig aanvragen voor informatie en offertes
  • Lage naamsbekendheid van de locatie of van een product
  • Een matige of ongewenste reputatie
  • Een nieuwe concullega-locatie op de markt die flink aan de weg timmert

No goal, no result
Zo simpel is het met contentmarketing. Doelstellingen voor contentmarketing voor locaties zijn meestal gericht op het verhogen van de omzet, het creëren van besparingen of het vergroten van de bekendheid van een merk. Zó kom je per type doelstelling tot het gewenste resultaat:


Content inzetten om je omzet te verhogen
Dit realiseer je door meer opdrachtgevers aan te trekken of door de besteding per opdrachtgever te doen toenemen.

Content inzetten voor meer bekendheid
Hier speelt goede content een cruciale rol. Veel bedrijven willen gezien worden als autoriteit en dit lukt je nooit zonder doel- en doelgroepgerichte contentmarketing. Als je jouw bekendheid wilt laten groeien dan zet je content in op plekken waar je doelgroep veel komt.

Content inzetten als een service
Jouw content helpt potentiële opdrachtgevers in het proces van organiseren of boeken door jouw tips en tricks met hen te delen. Je zult zien dat opdrachtgevers hierdoor vaker terugkomen. 

Meet en bespreek de KPI’s
Te vaak worden KPI’s niet gemeten bij de bepaling, creatie en inzet van content en totaal over het hoofd gezien bij locaties. En dat terwijl dit superbelangrijk is voor de groei; zowel qua merk als omzet. Daarentegen zie je bij sales dat er wél gewerkt wordt met targets, omdat er bij hen een verleden is qua cijfers dat gebruikt wordt als benchmark of basis. Mocht het een kwestie zijn van gebrek aan tijd of budget om dit ook voor de content te doen, zoek dan andere KPI’s of metrixen. En maak de KPI’s vooral bespreekbaar, zeker voor grote campagnes. Probeer het als venue marketeer vooral niet alleen te doen en ga samen met jouw team aan de slag om de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar KPI’s. 

 

KPI’s voor contentmarketingdoelstellingen om je omzet te monitoren
Omzet is het einddoel voor alle locaties, maar de reis er naartoe bestaat uit vele tussenstations die je kunt monitoren om de groei onderweg te meten. Dit zijn de tussenstations waarop een stijging, daling of gelijkblijvend resultaat gemeten kan worden:

  • Bezoekersaantallen website (toename/ afname) 
  • Positie in Google (hoger/lager in ranking)
  • Conversieratio van nieuwe leads vanuit formulieren op de site (hogere/ lagere conversatie)
  • Aantal downloads e-books of whitepapers (toename/ afname) 
  • Aantal abonnees nieuwsbrief (toename/ afname)
  • Engagement vanuit nieuwsbrief naar landingspagina (toename/ afname aantal (door)clicks)
  • Aantal contactmomenten met prospects (toename/ afname) 
  • Aantal informatieverzoeken en -momenten (toename/ afname) 
  • Aantal offertes (toename/ afname) 
  • Aantal bezichtigingen voor open dagen (toename/ afname)  
  • Aantal leads uit Social Selling (toename/ afname)  
  • Aantal leads dat tot bevestiging leidt (toename/ afname)  
  • Aantal klanten (toename/ afname)  
  • Omzet (toename/ afname) 

KPI’s voor contentmarketingdoelstellingen om je naamsbekendheid te monitoren.
Omzetgroei gaat hand in hand met een toenemende naamsbekendheid. Deze toename meet je aan de hand van de volgende controlepunten:

  • Organische zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden (positie stijgt, aantallen views en clicks op die woorden nemen toe, etc.)
  • Zichtbaarheid in vergelijking met andere locaties (hogere/ lagere positie ten opzichte van concullega’s)
  • Branchemonitor waarbij opdrachtgevers jouw locatie kennen/ waarderen (toename/ afname waardering opdrachtgevers)
  • Award waarbij opdrachtgevers jouw locatie kennen/ waarderen (toename/ afname waardering opdrachtgevers)
  • Sentiment op Social Media (veranderende waardering followers)
  • Aantal ambassadeurs (toename/ afname)
  • Aantal reacties op vacatures (toename/ afname)

Online marketingdoelstellingen op korte en lange termijn
Het belang van online marketing en het opstellen van de doelstellingen staat bij het vermarkten van locaties echt op nummer 1. We maken hieronder een splitsing tussen de korte- en langetermijndoelstellingen die binnen de online marketingstrategie bepaald moeten worden.

Online marketingdoelstellingen op korte termijn:

  • Aantal bezoekers naar je website verhogen via Google Ads > bepaal streefaantal op korte termijn
  • Meer zichtbaarheid genereren door Google Display in te zetten > bepaal streefpercentage op korte termijn
  • Meer likes behalen op je social posts > bepaal bij welk aantal likes een post een succes is op korte termijn
  • Aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief verhogen > bepaal streefaantal op korte termijn

Online marketingdoelstellingen op lange termijn

  • Meer mensen met een aankoopintentie richting je website sturen > bepaal streefaantal op lange termijn
  • Een hoger percentage terugkerende kopers realiseren > bepaal streefaantal op lange termijn
  • Organisch een sterke positie behalen binnen de zoekresultaten > bepaal streefpositie op lange termijn

 

 

Max 6 KPI’s
Organiseer wekelijks of maandelijks een meeting waarbij de agenda puur en alleen draait om KPI’s: geen onderbuikgevoel, alleen keiharde cijfers. Hiermee dwing je jezelf keuzes te maken die je anders wellicht niet zou maken. Zorg dat je de KPI’s goed doormeet en dat je de meeting start met een overzicht. Excel? Liever niet. Werk met een online KPI-dashboard (software programma) dat ervoor zorgt dat je alle data in een overzicht kunt integereren; het liefst realtime. Stel een maximum in van 6 KPI’s en bekijk per campagne of medium welke KPI’s goed passen en stel deze in.

Samengevat: actief bezig zijn met KPI’s en hier aandacht aan besteden is zeker a hell of a job, maar megawaardevol én belonend zodra je de resultaten ziet verbeteren.

Lees ook: wie staat er centraal in jouw contentmarketing?